@article { author = {Jahangard, Esfandiar and Rezaei, Marzieh}, title = {Estimating Network Economic Effects in Mobile Telecommunications: A Case Study for Hamrah Aval in Tehran}, journal = {Journal of Economic Research (Tahghighat- E- Eghtesadi)}, volume = {47}, number = {4}, pages = {1-18}, year = {2013}, publisher = {University of Tehran}, issn = {0039-8969}, eissn = {2588-6118}, doi = {10.22059/jte.2013.30190}, abstract = {Network effects, increase in the value of consuming a product if many other consumers use the same product, is a feature of many markets of high-technology products. Frequently cited examples of products exhibiting network effects are telecommunication or software products. This research explores the role of network effects in the consumer´s choice of mobile operator in Tehran. For our empirical analysis, we use three sources of data: the real volume of on-net calls and the real volume of off-net calls; expected volume of on-net calls and the expected volume of off-net calls by the market share of each operator; and the prices of off-net and on-net calls. We estimate a model that illustrates the role of network effects. The results show that the proportion of off-net calls reduces as mobile operators charge a premium for off-net calls. In addition, in the absence of any price differences between on-net and off-net calls, the net network effect is not recognized. JEL Classification: L14, D85}, keywords = {Mobile telecommunication,network,Network effects,panel data,TEHRAN}, title_fa = {برآورد اثرهای اقتصادی شبکه‎ای سیستم تلفن همراه اول در تهران}, abstract_fa = {در ادبیات اقتصادی، اثرات شبکه‎‎ای به مفهوم افزایش در ارزش مصرفی یک کالا می‌باشد و این اثرات زمانی که تعداد زیادی از مصرف‌کنندگان از آن کالا استفاده کنند به‌وجود می‌آید. مثال‌های مربوط به کالاهای با اثرات شبکه‎‎ای، شامل شبکه‌ی ارتباطات یا محصولات نرم افزاری می‌باشند. این مطالعه، نقش اثرات شبکه‎ای در انتخاب اپراتور تلفن همراه برای مصرف کننده در تهران را نشان می‌دهد. سه دسته‌ی اطلاعات در این تحلیل تجربی استفاده شده است: اطلاعات در زمینه‌ی میزان واقعی تماس‎های درون شبکه‎ای و تماس‎های بیرون شبکه‎‎ای، اطلاعات در مورد میزان انتظاری تماس‎های درون شبکه‎ای و تماس‎های بیرون شبکه‎ای با استفاده از سهم بازاری هر اپراتور و قیمت تماس‎های درون شبکه‎ای و بیرون شبکه‎‎ای. در این مقاله، مدلی تخمین زده می‌شود که نقش اثرات شبکه‎ای را نشان می‌دهد. برای این منظور از روش داده‎های تابلویی در یک دوره‌ی دو ماهه با تعداد 37 مشترک و با مراجعه به ریز مکالمات آن‎ها استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهد که میزان تماس‎های بیرون شبکه‎‎ای، زمانی که مبلغ اضافه‎ای برای آن‎ها مطالبه می‌شود، کاهش می‌یابد و در غیاب تفاوت قیمتی بین تماس‎های درون شبکه‎ای و بیرون شبکه‎‎ای، اثرشبکه‎ای خالص وجود ندارد. طبقه‎بندیJEL : D85, L14}, keywords_fa = {اثرات خارجی شبکه‎‎ای,تهران,سیستم تلفن همراه اول,شبکه}, url = {https://jte.ut.ac.ir/article_30190.html}, eprint = {https://jte.ut.ac.ir/article_30190_77fb2e04fa732f484816f3927bcdde29.pdf} }