@article { author = {Bastanifar, Iman}, title = {A survey of the effective factors on reputation of monetary authority of Iran}, journal = {Journal of Economic Research (Tahghighat- E- Eghtesadi)}, volume = {50}, number = {2}, pages = {281-304}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {0039-8969}, eissn = {2588-6118}, doi = {10.22059/jte.2015.55083}, abstract = {Reputation of a monetary’s authority, is an agents believe on his to control of deviation between targeting inflation and observed inflation. On one hand , a Monterey’s authority, can throw agent’s trust to his polices, leading to lower inflation expectations and inflation. But on the other hand, government pressure on the monetary authority to do discretionary monetary policy( such as creation of money and loan, or government decision to deal with unemployment, or decreasing the real value of debts and compensate government budget deficits ,mostly in a rescission situation) would lead to higher deviation between targeting inflation and observed inflation.In this survey, in order to test and analysis the reputation of the monetary’s authority, chisel-prone’ credibility and Autoregressive Integrated Moving Average(ARIMA) lin-log models of time series based on the model of Barro and Gorden (1983) have been used by using two tailed of t student, during the years of 1979 to 2009(end of forth developing plan). The results show that monetary’s authority was not reputational during second, third and fourth developing plan. Also, oil price by one lag, real GDP and unemployment by 3 lags have positive effects and discretionary monetary policy(creation of money and loan) and previous lack of reputation by two lags have negative effects on the reputation of a monetary’s authority.}, keywords = {reputation,Inflation,Expected inflation,Monterey’s authority}, title_fa = {تحلیل عوامل مؤثر بر شهرت مقام پولی در ایران}, abstract_fa = {شهرت مقام پولی باورِ بنگاه‌های اقتصادی به مقام پولی در کنترلِ شکافِ تورم مشاهده‌شده از تورم هدف‌گذاری‌شده یا اریب تورمی است. مقام پولی، از یک سو، با جلب اعتمادِ بنگاه‌های اقتصادی به سیاست‌های خود می‌تواند به کاهش انتظارات تورمی و در نهایت، کاهش اریب تورمی منجر شود. از سوی دیگر، فشار دولت به مقام پولی برای تأمین کسری بودجه‌ـ به‌ویژه در شرایط رکود‌ـ یا سیاست‌های کاهش بیکاری باعث افزایش اریب تورمی و کاهش شهرت مقام پولی می‌شود. در این تحقیق، برای آزمون شهرت مقام پولی بر اساس شرط چیسل- پرن[1] از آمارة تی استودیانت دوطرفه و برای تحلیل عوامل مؤثر بر آن طی سال‌های 1358 تا 1388 (انتهای برنامة چهارم توسعه) از الگوی شهرت برو[2] و گوردن[3] (1983)‌ـ که مبنای الگوهای شهرت در اقتصاد پولی است‌ـ با تحلیل رگرسیونی و کاربردِ الگو‌های خودبرازش‌کنندة هم‌جمع ِمیانگین متحرک[4]، و تصریحِ خطی- لگاریتمی استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهد مقام پولی در فرایند بلندمدت‌ـ در طی سال‌های برنامة دوم، سوم و چهارم توسعة کشور‌ـ شهرت نداشته است. رشد قیمت نفت با وقفه‌ای، افزایش تولید ناخالص واقعی داخلی و کاهش تغییرات در بیکاری با سه وقفه از عوامل مؤثر در افزایش شهرت مقام پولی بوده و سیاست‌های مصلحت‌گرایانة مقام پولی (رشد نقدینگی با دو وقفه) و عدم شهرت در دوره‌های قبلی (با دو وقفه) از عوامل مؤثر در کاهش شهرت مقام پولی بوده است. [1]. Chisel-Prone’ Credibility [2]. Barro [3]. Gordon [4]. Autoregressive Integrated Moving Average (ARIMA)}, keywords_fa = {reputation,Inflation,Expected inflation,Monterey’s authority}, url = {https://jte.ut.ac.ir/article_55083.html}, eprint = {https://jte.ut.ac.ir/article_55083_ae78512cb28e1109f5ffc1fe91d88244.pdf} }