@article { author = {KeshavarzHaddad, Gholamreza and Noorashrafoddin, Seyyed Meysam}, title = {Private returns of education in the urban araes of Iran: a quantile regression analysis}, journal = {Journal of Economic Research (Tahghighat- E- Eghtesadi)}, volume = {50}, number = {4}, pages = {989-1016}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {0039-8969}, eissn = {2588-6118}, doi = {10.22059/jte.2015.56155}, abstract = {Evidence from Iranian Households’ Expenditures and Income Survay(IHEIS) in urban area shows that, average of real hourly wage against the schooling years is declining in the right tail of wage distribution between 1384 and 1390 (2005 and 2011). A tentative justification for this observation is that the private rate of return to education at upper quantiles and higher years of schooling have reduced over the period. We estimate a Mincerian generalized wage equation by making use of quantile regressions with controlling for sample selection problem. Results indicate that the private rate of return to education has decreased between 1390 and 1384. Also educational attaionment reduces wage gap between the upper and lower deciles for females, however a reverse relation is observed for males. Keywords: wage inequality, private return to education, quantile regression, sample selection biasJEL Classification: J31, J23, J24, I21}, keywords = {wage inequality,private return to education,quantile regression,sample selection bias}, title_fa = {نرخ بازدهی خصوصی آموزش در مناطق شهری ایران: روش رگرسیون چندک}, abstract_fa = {داده‌های پیمایش هزینه و درآمد خانوار در ایران نشان می‌دهد در مناطق شهری، در سال 1390، نسبت به سال 1384، در چندک‌های بالایی و در سال‌های تحصیلی بالاتر، تغییر در لگاریتم دستمزد ساعتی نسبت به افزایش در سال‌های تحصیل کاهش یافته است. حدس اولیه از این مشاهده این است که نرخ بازدهی خصوصی آموزش، یعنی افزایش در لگاریتم دستمزد ساعتی به ازای یک سال افزایش در سال‌های تحصیلی، در چندک‌های بالایی و سال‌های تحصیل بالاتر در سال 1390، نسبت به سال 1384، کاهش یافته باشد. در این پژوهش، به منظور برآورد نرخِ بازدهی خصوصی آموزش بین چندک‌های مختلف، معادلة دستمزد تعمیم‌یافتة مینسر در قالب روش رگرسیون چندک برازش شد. برای رفع مسئلة تورشِ ناشی از انتخاب نمونه نیز از روش گام دومرحله‌ای هکمن استفاده شد. یافته‌ها نشان می‌دهد تحصیلات موجب افزایش نابرابرِ دستمزد در چندک‌های بالایی و پایینی در میان مردان می‌شود؛ در حالی‌ که موجب کاهش نابرابریِ دستمزد در چندک‌های بالایی و پایینی در میان زنان می‌شود. همچنین، نرخ بازدهی خصوصی آموزش در سال 1390 نسبت به سال 1384 کاهش یافته است.}, keywords_fa = {wage inequality,private return to education,quantile regression,sample selection bias}, url = {https://jte.ut.ac.ir/article_56155.html}, eprint = {https://jte.ut.ac.ir/article_56155_11a635fa86e34d683c9adba40e245fed.pdf} }