@article { author = {amirnejad, hamid and heidari zahiri, nazi and shahpouri, ahmadreza}, title = {Economic Value of Rice Multiple Attributes Based on Stated Preference Approach of Consumers in Sari City}, journal = {Journal of Economic Research (Tahghighat- E- Eghtesadi)}, volume = {53}, number = {3}, pages = {495-512}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {0039-8969}, eissn = {2588-6118}, doi = {10.22059/jte.2017.234496.1007606}, abstract = {Rice is the most important agricultural product that plays an important role in feeding the world and Iran agricultural economics. Rice consumers are looking to buy more utility attributes of the product. Thus, the measurement attributes that create desired utility is necessary. In this study, using choice experiment approach, consumer preferences and willing to pay for various attributes of rice is examined. Data was analyzed through 120 questionnaires in sari with orthogonal design in the Sari city by the conditional logit model. The results showed each household of Sari to improve rice consumer situation willing to pay on average 17850 Tomans per kg. Knowledge of the basic attributes of rice and individual preferences can lead to changes in the structure of researches and production of this strategic product. JEL Classification: Q19, Q10, D11, D03, D00}, keywords = {Choice Experiment,Willingness to Pay,Rice Attributes,Conditional Logit Model}, title_fa = {ارزش‌ اقتصادی ویژگی‌های چندگانه برنج مبتنی بر رویکرد ترجیحات اظهارشده مصرف‌کنندگان شهر ساری}, abstract_fa = {برنج مهم‌ترین محصول کشاورزی است که نقش بسیار مهمی در تغذیه مردم جهان و هم‌چنین اقتصاد کشاورزی ایران دارد. مصرف­کنندگان برنج به دنبال خرید صفاتی از محصول هستند که مطلوبیت بیشتری برایشان تولید کند، بنابراین اندازه­گیری صفاتی که مطلوبیت موردنظر را ایجاد نماید، ضرورت دارد. در این مطالعه با استفاده از رویکرد آزمون انتخاب، ترجیحات و مقادیر تمایل به پرداخت مصرف­کنندگان برای ویژگی‌های مختلف برنج مورد ارزیابی قرار می­گیرد. داده­های مطالعه، از طریق 120 پرسشنامه با طراحی متعامد در سال 1395 در شهر ساری و با بهره­گیری از مدل لاجیت شرطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج مطالعه نشان می­دهد هر خانوار ساروی به‌منظور بهبود وضعیت برنج مصرفی خود، به‌طور میانگین حاضر به پرداخت 17850 تومان برای هر کیلوگرم برنج می­باشد. آگاهی از ویژگی‌های اساسی برنج و ترجیحات افراد در مواجهه با آن، می­تواند منجر به تغییر و تحول در ساختار تحقیقات و تولید این محصول استراتژیک شود. طبقه‌بندی JEL: D00, D03, D11, Q10, Q19}, keywords_fa = {آزمون انتخاب,تمایل به پرداخت,ویژگی­های برنج,مدل لاجیت شرطی}, url = {https://jte.ut.ac.ir/article_67321.html}, eprint = {https://jte.ut.ac.ir/article_67321_15718c92015c628eba419db785cd23be.pdf} }