per
دانشگاه تهران - دانشکده اقتصاد
فصلنامه تحقیقات اقتصادی
0039-8969
2588-6118
2007-12-22
42
2
18869
بررسی واکنش متقارن اقتصاد زیرزمینی به تغییرات مالیات
-
حمید ابریشمی
abrishami_hamid@yahoo.com
1
محسن مهرآرا
mmehrara@yahoo.com
2
نازلی هیبتی
22879559
3
استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
پژوهشگر
در این مقاله، ارتباط متقارن میان اقتصاد زیرزمینی و مالیاتها در ایران، با استفاده از تحلیلهای همانباشتگی و مدل تصحیح خطا مورد مطالعه قرار میگیرد. بر اساس نتایج بهدست آمده، اقتصاد زیرزمینی به شیوهای متقارن نسبت به افزایش و کاهش مالیاتهای مستقیم واکنش نشان میدهد؛ اما چنین نتیجهای دربارة مالیاتهای غیرمستقیم صادق نیست. وجود واکنش متقــارن اقتصـاد زیرزمینی به تغییرات مالیاتهای مستقیم، به این معنی است که بنگاهها در ایران سرعت مشابهی را در فرار از مالیاتهای مستقیم هنگام افزایش آنها و ورود به اقتصاد رسمی هنگام کاهش این مالیتها از خود نشان میدهند.
This paper studies the symmetrical relation between the underground economy and taxes in Iran using the most appropriate method for measuring this relationship applying the error-correction model.
According to the results directe taxes have much more effect on the underground economy in the long-run and the indirect taxes are the more effective in the short-run.
Moreover the underground economy shows a symmetric response to the direct tax changes but not to the indirect tax changes.
The symmetric reaction of the underground economy to the changes of direct tax in Iran implies that taxpayers show symmetrical tendency to tax evasion when direct tax increases and enter to the formal economy when the direct tax decreases.
https://jte.ut.ac.ir/article_18869_f6efa64240c3921a085c7e176ba585f1.pdf
اقتصاد ایران
اقتصاد زیر زمینی
عدم تقارن
Asymmetry
erorr correction model
tax rates
Underground Economy
per
دانشگاه تهران - دانشکده اقتصاد
فصلنامه تحقیقات اقتصادی
0039-8969
2588-6118
2007-12-22
42
2
18870
بررسی تأثیر اندازة شرکت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار بر بازده سهام (بورس اوراق بهادار تهران)
-
احمد احمدپور
ahmadpour@umz.ac.ir
1
مجید رحمانی فیروزجائی
rahmanif_majid @yahoo. com
2
عضو هیات علمی دانشگاه مازندران
کارشناس ارشد رشته مدیریت
ریسک وبازده، دو موضوع اساسی برای سرمایهگذاران است. برای کمی نمودن ارتباط بین ریسک و بازده از مدل قیمتگذاری دارایی سرمایهای(CAPM) استفاده میشود. در این مدل، تنها عاملی که بازده سهام را تحت تأثیر قرار میدهد ریسک سیستماتیک (بتا) میباشد. عوامل دیگری نیز وجود دارند که روی بازده سهام تأثیر میگذارند. فاما و فرنچ مدل چند عاملی را با اضافه نمودن دو متغیرنسبت ارزش دفتری به ارزش بازار سهام (BE/ME) و اندازه شرکت را بهعنوان دو متغیری که تأثیر معنیدار روی بازده سهام دارند معرفی نمودند. در این تحقیق سه عامل بازار، اندازه شرکت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار سهام روی بازده سهام در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که عوامل بازار، اندازه شرکت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار سهام، سه عامل تأثیرگذار روی بازده سهام در بورس اوراق بهادار تهران میباشند و استفاده از یک مدل چند عاملی، بهتر میتواند پراکندگی بازدههای سهام را نسبت به یک مدل تک عاملی توضیح دهد.
Risk & Return are Two Major issues for investors. CAPM is used in order to quantify between Return &Risk. In this Model the only factor affecting "Return" of the Stock is systematic risk (BETA). Other factors exist that affect on the return of the stock. Fama & French introduced Multiple Model by adding to variables BE/ME ratio and firm size as two variables that has a Meaningful effect on Return of the stock.
In this research, three factors "Market" , "Firm size" and BE/ME Ratio are investigated on Return of the stock in Tehran Stock Exchange (T.S.E) Results show that Market factors, size and BE/ME ratio are three significant factor's on T.S.E. And the use of Multiple Factor can better illustrate the decompression of stock Returns.
https://jte.ut.ac.ir/article_18870_947b1b93b7bea1008ab4d98f54dd4fa2.pdf
ارزش بازار
ارزش دفتری – بتا
اندازة شرکت
مدل قیمتگذاری داراییهای سرمایهای
Beta
Book Value
Capital Asset Pricing Model
Firm's size
market value
per
دانشگاه تهران - دانشکده اقتصاد
فصلنامه تحقیقات اقتصادی
0039-8969
2588-6118
2007-12-22
42
2
18871
آزمون برابری ریکاردوئی در ایران
-
عزت ا... عباسیان
عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه بوعلی سینا همدان
1
راضیه نوری
71856979
2
استادیار گروه اقتصاد دانشگاه بوعلی سینا همدان
کارشناس ارشد اقتصاد
برابری ریکاردوئی ، بیان میکند که بدهی ایجاد شده برای دولت در اثر کاهش مالیات، بر مصرف و تقاضای کل تأثیری ندارد. برای برقراری برابری ریکاردوئی باید چند فرض مهم در نظر گرفته شوند که از جملة آنها میتوان به نامتناهی بودن افق زندگی مصرفکنندگان، کامل بودن بازار سرمایه، عدم اخلال مالیاتی و عدم وجود نااطمینانی نسبت به مالیاتها و درامدهای آینده، اشاره کرد.
در این مقاله، ابتدا بهطور خلاصه به تئوری برابری ریکاردوئی و مقایسة آن با تئوری کینزی پرداخته میشود و سپس با استفاده از آزمون تابع مصرف و روش معادلة اویلر ، اعتبار و یا عدم اعتبار فرضیة برابری ریکاردوئی در ایران بررسی خواهد شد. نتایج حاصل از محاسبات، نشان میدهند که برابری ریکاردوئی در ایران برقرار نیست و کسری بودجه در اثر کاهش مالیات، سبب افزایش نرخ بهره و کاهش سرمایهگذاری بخش خصوصی خواهد شد.
This paper represents an attempt to assess the relevance of Ricardian Equivalence in Iran. The hypothesis may be interpreted as a generalisation to the short and the long run of the theories which put no weight on the real effects of public policies on aggregate demand. The tests are based on reduced-form consumption functions and on the Euler equation approach. According to the Ricardian Equivalence theorem prediction, our empirical finding show that government borrowing in Iran leads to an increase in household savings. However, the increased private savings do not completely offset increased government debt. In other words, contrary to the Ricardian Equivalence theorem, households to some extent perceive government debts as net wealth and consequently increased their consumption.
The paper’s results indicate that it would be wise to reject the Ricardian Equivalence hypothesis in Iran. This behaviour can be thought as being the result of liquidity constraints faced by households and also myopic behaviour due to uncertainty regarding the future path of taxes.
https://jte.ut.ac.ir/article_18871_483de230a6cf5961bc3bbf054e35a470.pdf
برابری ریکاردوئی
تابع مصرف
روش VAR
روش معادلة اویلر
consumption function
Euler equation approach
Ricardian Equivalence
VAR
per
دانشگاه تهران - دانشکده اقتصاد
فصلنامه تحقیقات اقتصادی
0039-8969
2588-6118
2007-12-22
42
2
18872
بررسی ساختار بازارهای اینترنتی با تأکید بر اثرات خارجی شبکهای
-
جعفر عبادی
jebadi@ut.ac.ir
1
فرناز افتخاری
33451781
2
دانشیار دانشکدة اقتصاد دانشگاه تهران
فوق لیسانس اقتصاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
بازارهای اینترنتی همچون سایر کاربردهای فناوری اطلاعات، موجب کاهش هزینه و افزایش کارایی میشوند. فروشندگان با هزینههای کمتر و سود بیشتر مواجه شده و مصرفکنندگان نیز با برخورداری از اطلاعات بیشتر، امکان انتخاب بهتر و خرید ارزانتر را تجربه میکنند. به اینترتیب، بهنظر میرسد که رشد بازارها در اینترنت، شاخصی برای افزایش رقابت باشد. ولی یکسری ویژگیهای خاصی در اینترنت وجود دارند، که میتوانند انحصار در بازارهای اینترنتی را سبب شوند. در این مقاله، با استفاده از یک رویکرد تئوریکی وجود انحصار در بازارهای اینترنتی از منظرهای مختلفی بهخصوص اثرات خارجی شبکهای مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از بررسی ساختار بازارهای اینترنتی، نشان میدهد که وجود اثرات خارجی شبکهای سبب ایجاد انحصارات در این بازارها میشود. همچنین بررسیها نشان میدهند که رقابت در بازارهای اینترنتی شامل رقابتهای تحقیق و توسعهای(R&D) است که هدفش بهدست آوردن سهم بازاری از طریق نواوری و یا حفظ رهبر بودن در بازار با عرضة نواوریهای جدید است. نتیجهای که از این تحقیق بهدست آمده، طرح این نظریه است که انحصارات ایجاد شده در بازارهای اینترنتی (بر خلاف بازارهای سنتی انحصاری)، سبب کاهش اضافه رفاه مصرفکنندگان نمیشود، بلکه بهواسطه نواوریهای ایجاد شده در این بازارها، اضافه رفاه مصرفکنندگان افزایش مییابد.
Internet markets like the application of the other Information Technologies result in decreasing cost and increasing efficiency. Sellers have lower costs and higher profits and also consumers with more information can experience better choices and cheaper shopping. Therefore, it seems that the growth of markets on the internet is as an indicator of improved competition. Nevertheless there are specific characteristics of the internet that could increase monopoly in internet markets. In this paper the presence of monopoly in internet markets is studied from different aspects with emphasis on network externalities. The results show that the presence of network externalities produces monopolies in internet markets. Also competition in internet markets involves R&D-races aimed at capturing market share through innovation or retaining market leadership by creating new innovations. It could be concluded that monopolistic market structure in internet market (in contrast to traditional monopoly markets) does not decrease consumer surplus, rather consumer surplus will increase through creation of innovations
https://jte.ut.ac.ir/article_18872_8008517fd7088ef78885aa080ae438a7.pdf
اثرات خارجی شبکهای
انحصار
بازارهای اینترنتی
تجارت الکترونیکی
ساختار بازار
Commerce
Electronic
Internet markets
Market Structure – Monopoly
Network Externalities
per
دانشگاه تهران - دانشکده اقتصاد
فصلنامه تحقیقات اقتصادی
0039-8969
2588-6118
2007-12-22
42
2
18873
براورد تمایل به پرداخت مصرفکنندگان خودرو برای قیمت بنزین )با استفاده از روش (CVM
-
هوشنگ شجری
shajari77@yahoo.com
1
رسول بیدرام
دانشجوی دورة دکتری اقتصاد دانشگاه اصفهان
2
نعمت الله اکبری
nemata1344@yahoo.com
3
عضو هیأت علمی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان
rbidram@yahoo.com
عضو هیأت علمی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان
مصرفکنندگان برای خرید کالاهای بادوام مصرفی (از جمله خودرو)، دو نوع مخارج متحمل میشوند. یکی مخارج ثابت و دیگری مخارج متغیر، بهعنوان مثال، مخارج خرید یک دستگاه اتومبیل جزء مخارج ثابت و مخارج مربوط به خرید بنزین، تعمیرات، پرداخت حق بیمه جزء مخارج متغیرمیباشد. در این مقاله سعی شده است با ارایه برخی شواهد نشان داده شود که در ایران، برعکس کشورهای توسعه یافته مخارج ثابت، بالا و مخارج متغیر، پایین است. سپس از طریق روش CVM، به دنبال تمایل مصرفکنندگان برای کاهش مخارج ثابت (کاهش قیمت خودرو) و افزایش مخارج متغیر (افزایش قیمت بنزین) بودهایم. روش CVM برای تخمین حداکثر تمایل به پرداخت مردم برای بنزین استفاده شده است، که بدین منظور، پرسشنامهای طراحی شد و 1100 نفر از مردم که یا خودرو داشتند و یا در آیندهای نزدیک قصد خرید داشتند، در هفت کلان شهر تهران، اصفهان، شیراز، کرج، مشهد، تبریز و اهواز بهصورت تصادفی مورد سؤال قرار گرفتند. در این پرسشنامه، سؤال CVM روش قیمت پیشنهادی تکراری بود. نتایج بهدست آمده نشان میدهند که مردم حاضرند در صورتیکه قیمت خودرو (بهعنوان مخارج ثابت) 30 درصد کاهش یابد، مبلغ 214 تومان برای هر لیتر بنزین پرداخت کنند. این مقدار میتوانند راهنمای مناسبی برای سیاستگذاران و برنامهریزان کشور برای تعیین بهای بنزین باشد.
https://jte.ut.ac.ir/article_18873_0ab4e790dfd78aae953ffeacbc2e4b75.pdf
per
دانشگاه تهران - دانشکده اقتصاد
فصلنامه تحقیقات اقتصادی
0039-8969
2588-6118
2007-12-22
42
2
18874
نرخ واقعی ارز و رشد ا قتصادی ایران
-
حمیدرضا حلافی
hamidreza1346@yahoo. com
1
عضو هیئت علمیدانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان
نرخ واقعی ارز، از جمله عواملی است که انحراف آن از مقادیر تعادلی و همچنین بیثباتی در آن میتواند عملکرد اقتصاد کلان بهویژه رشد اقتصادی را تحت تأثیر قرار دهد. در مقاله حاضر، تأثیر نامطلوب این دو پدیده از نظام ارزی بر رشد اقتصادی ایران در طی دورة 1338 تا 1383 مورد بررسی تجربی قرار گرفته است. برای این منظور، از مدل برای براورد شاخص بیثباتی در نرخ واقعی ارز و از سه معیار متفاوت، برای اندازهگیری میزان انحراف نرخ واقعی ارز استفاده شد. برازش مدل رشد اقتصادی ایران بهوسیلة شاخصهای مختلف، نشان میدهد که بیثباتی و انحراف نرخ واقعی ارز در تمامیمدلها و بدون وقفه، تأثیر منفی بر رشد اقتصاد ایران داشته است.
Real exchange rate is one of those factors whose misalignment from equilibrium and volatility will affect the performance of macroeconomics and economic growth in particular. The present article is an empirical study of the undesireable effect of these two phenomenas of exchange rate system on macroeconomic growth of iran during 1959 up to 2004. To do this, I use GARCH model to estimate the volatility index of real exchange rate, and also I use three criterias, to measure the amount of real exchange rate misalignment. An estimation of the model of Iranian economic growth through different indices indicates that volatility and the real exchange rate misalignment, have a negative effect on Iranian economic growth.
https://jte.ut.ac.ir/article_18874_340fefa18d8e0550883a793cfcae0f32.pdf
اقتصاد ایران
انحراف نرخ واقعی
بیثباتی نرخ واقعی ارز
رشد اقتصادی
economic growth
Iranian Economy
Real exchange rate misalignment
Real exchange rate volatility
per
دانشگاه تهران - دانشکده اقتصاد
فصلنامه تحقیقات اقتصادی
0039-8969
2588-6118
2007-12-22
42
2
18875
رقابتپذیری صنایع ایران در روند الحاق به سازمان تجارتجهانی
-
علی اکبر نیکواقبال
nikoueghbal2003@yahoo.com
1
حسن ولی بیگی
56682644
2
استادیار و عضو هیات علمی دانشکدة اقتصاد دانشگاه تهران
پژوهشگر و عضو هیات علمی موسسة مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
The purpose of the present article is to recognize the competitiveness of the industry and determining the vulnerable industries and offering guidelines for logical supporting the competitive industries and adopting preventing and precautionary measures and policies for reducing the probable damages.
For achieving this goal we have utilized the Revealed Comparative Advantage (RCA) and the value of the exports and the imports as well as the products of each industry within the context of the 4-Digit level ISIC.
The obtained results show that those industries producing chemicals materials and other non-metallic products, foodstuffs, textiles, wears, leather, shoes and initial metallic products on basis of the above mentioned criteria have been accorded more relative priority over the other sectors during the negotiations about joining WTO. Logical planning for supporting these industries and making them influential for public information through mass media by the government will pave the way for structural changes in the Iranian industry for further concordance and compliance with the requirements of the world markets and the modifications made in the WTO during the period of joining.
https://jte.ut.ac.ir/article_18875_2a7550fa14704e90f8a12992cf7499bb.pdf
رقابتپذیری
سازمان تجارت جهانی
مذاکره صنایع
مزیت رقابتی
مزیت نسبی
Comparative Advantage
Competitive Advantage
Competitiveness
Negotiation
World Trade Organization
Industries
per
دانشگاه تهران - دانشکده اقتصاد
فصلنامه تحقیقات اقتصادی
0039-8969
2588-6118
2007-12-22
42
2
18876
محاسبه ارزش در معرض خطر برای شاخصهای عمده بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از روش پارامتریک
-
اصغر شاهمرادی
shahmoradi@hotmail.com
1
محمد زنگنه
zanganeh@mailinator.com
2
استادیار اقتصاد، دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
استادیار اقتصاد، دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
در این مقاله، با استفاده از چهار مدل از نوع مدلهای GARCH ارزش در معرض خطر (VaR) برای 5 شاخص عمدة بورس اوراق بهادار تهران که واریانس ناهمسانی شرطی در آنها مشاهده میشود، براورد میگردد. با توجه به اینکه پهن بوده دنبالة توزیع احتمال دادهها (که یک ویژگی آشکارشده دادههای مالی بهشمار میرود) در مورد شاخصهای مورد بررسی تأیید میشود، مدلها فرض توزیعt نیز براورد میشوند. نتایج حاکی از آن است که این گروه مدلها رفتار میانگین و واریانس دادهها را به نحوه مطلوبی توضیح میدهند، و فرض توزیع t بهبودی در نتایج براوردها ایجاد نمیکند. در براورد ارزش در معرض خطر، نتایج بهدست آمده بیانگر اهمیت توجه به پهن بودن دنباله توزیع دادههاست؛ ضمن اینکه مدل ریسکسنجی حساسیت کمتری نسبت به نوع تابع توزیع احتمال دارد. در مجموع شاخصهای قیمت و بازده نقدی، صنعت و50 شرکت فعالتر، نسبت به شاخصهای دیگر ارزش در معرض خطر کمتری دارند.
This paper investigates the Value at Risk (VAR) for Tehran Stock exchange using, four GARCH- type models, including GARCH(1,1), GARCH, Risk Metrics, and GARCH with optimal number of lags, Because most return series show fat-tailed distribution, we also consider the models with t-distributed errors. The results show that these types of models are quite successful in modelling average and variance of and estimating VAR for the retune series data. Risk Metrics outperforms the other models in modelling the data and estimation of VAR, regardless of the distribution of the errors. We, finally, provide a ranking of the indexes in terms of their VARs.
https://jte.ut.ac.ir/article_18876_5eadc4cb2626e6e3d763a31d8c239680.pdf
ارزش در معرض خطر
ریسک بازار
مدل ریسکسنجی
مدلهای خودرگرسیونی واریانس ناهمسانی تعمیم یافته
GARCH Models
Market Risk
Risk Metrics
Value at Risk
per
دانشگاه تهران - دانشکده اقتصاد
فصلنامه تحقیقات اقتصادی
0039-8969
2588-6118
2007-12-22
42
2
18877
گامی بهسوی بازسنجی ِهرمنوتیکی ِنظریهی انتخاب ِ عقلایی
-
محمود متوسلی
1
علی رستمیان
ali.rostamiaan@gmail.com
2
استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
هدف از این جستار، بررسی و بازسنجی ِشکل ِارتدوکس ِنظریهی انتخاب عقلایی بهطور کلی، و نیمنگاهی به جایگاه ِتئوریک ِآن در پیکرهی علم ِاقتصاد بهطور ِخاص است. بدینمنظور، از خلال ِگفتمانی روششناختی بهکاستیها و نارساییهای ِاین نظریه - چنانکه بهمثابه نظریهای بنیادین در علم ِاقتصاد جا افتاده و به بُنانگارهای آکسیوماتیک تبدیل شده - اشاره میکنیم و در روشن کردن ضرورت ِبهپیشکشیدن ِروشهای نوین ِپژوهش در مطالعهی دانش ِانسانی که به اهمیت ِنقش ِزبان و عوامل ِزبانشناختی در نظرورزیهای این حوزه صحه مینهند، تلاش میکنیم. در این میان، هرمنوتیک در کانون ِتوجه ِجستار قرار میگیرد و از آن بهمنزلهی موضعی انتقادی، نگاهی نقادانه و در عین ِحال سازنده به نظریهی انتخاب عقلایی افکنده خواهد شد.
This paper concerns pondering on Rational Choice Theory, especially in its acclaimed orthodox form, and inspecting its theoretical disposition in mainstream economics. Accordingly, through some particular methodological discourse, we attempt to seek the inner shortcomings of this theory. In this case, we bring forth for discussion the necessity of considering new analytical methods which has been proved to be efficient in modern social theories; Hence, hermeneutical analysis would be in the centre of our attention and we will try to present a critical outlook and innovative standpoints on Rational Choice Theory.
https://jte.ut.ac.ir/article_18877_f419f44d19be2787d4830e3bd79dd43f.pdf
روششناسی ِاقتصاد
نظریهی انتخاب عقلایی
هرمنوتیک (هرمنوتیک مدرن)
Economic Methodology
Hermeneutics (Modern Hermeneutics)
Rational Choice Theory
per
دانشگاه تهران - دانشکده اقتصاد
فصلنامه تحقیقات اقتصادی
0039-8969
2588-6118
2007-12-22
42
2
18878
بررسی مسیر شکاف درامدی کشورهای منطقه منا، نسبت به ژاپن، طی دوره 1975-2002، با توجه به تئوری همگرایی
-
منصور خلیلی عراقی
53545462
1
ناهید مسعودی
nahid.masoudi@hec.ca
2
استاد دانشگاه تهران
دانشجوی دکترای دانشگاه اصفهان
مطالعات فراوانی در مورد همگرایی کشورها و مناطق مختلف بهیکدیگر صورت گرفته است. در این میان نمونههای محدودی نیز به وضعیت منطقه منا توجه داشته اند. در این مقاله روش به نسبت جدید معرفی شده توسط ناهار و ایندر (2002)، جهت آزمون همگرایی فرایندهای غیرساکن، در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا طی دوره 1975-2002، با هدف بررسی امکان همگرا شدن این کشورها به کشور ژاپن، بهعنوان کشور رهبر، و کاهش شکاف درامدی آنها به این کشور استفاده شده است. ما در تجزیه و تحلیلهای تجربی خود بهصورت خاص به مسیر طی شده توسط ایران توجه داریم.
There are quite number of researches in the area of convergence either at countries level or at the regions. Among them there has been limited number of researches for the MENA region. In this paper we are using the Nahar and Inder's (2002) technique in order to test the convergence of the nonstationary process for the MENA countries for the 1975-2002 periods.
This has been done to investigate the possibility of convergence of these countries to the leader country -Japan – and the reduction of the income gap between these countries and Japan.
In our analysis there has been special attention to Iran and the path taken so far.
https://jte.ut.ac.ir/article_18878_d4ef7f8b5a9dce74a65a97765cf4d4b9.pdf
تئوری همگرایی
تغییر مسیر همگرایی
تغییر نرخ همگرایی
شکاف درامدی
منطقة منا
Convergence theory – MENA
Income gap