per
دانشگاه تهران - دانشکده اقتصاد
فصلنامه تحقیقات اقتصادی
0039-8969
2588-6118
1998-03-21
33
1
25450
سرمقاله
-
unknown
95113494
1
-
https://jte.ut.ac.ir/article_25450_4a05f857970b223c6d8bb982816aface.pdf
per
دانشگاه تهران - دانشکده اقتصاد
فصلنامه تحقیقات اقتصادی
0039-8969
2588-6118
1998-03-21
33
1
25451
"کد اقتصادی ، سیستم گردش پول و کالا ونقش آن در وصول مالیات" تجربه جمهوری اسلامی ایران
Economic ID Code, Cashflow & Commodity Flow System, and Its Role in Tax
Collection a case study of the Islamic republic of iran
دکتر محسن نوربخش
61348343
1
افزایش درآمد های مالیاتی ، نقش تعیین کننده ای در سیاستهای مالی کشور دارد . بهبود درآمد های مالیاتی و افزایش نسبت مالیات ( T ) به تولید نا خالص داخلی ( GDP ) موجب می گردد که بتوان جایگزین مناسبی برای قسمتی از درآمد نفتی تعیین نمود و هدف عالی کاهش وابستگی به نفت در بخش سیاستهای مالی را محقق ساخت.
در قوانین و مقررات مالی کشور دو اشکال اصلی وجود دارد که جهت اصلاح آنها باید اقدام نمود:
اشکال اول : میزان جرائم مالیاتی ناشی از فرار از پرداخت مالیات و کشف تخلف مؤدی ، در مقایسه با وضعیتی که مؤدی مالیات را به موقع پرداخت نماید، به صورتی است که مشوق مؤدی در فرار از مالیات می باشد.
اشکال دوم: سیستم اجرائی فاقد روش نظام یافته کسب اطلاعات مربوط به فعالیتهای اقتصادی و میزان درآمد مؤدیان مالیاتی می باشد که خود مانع تعیین مالیات واقعی آنها می گردد.
این مقاله در بررسی نظری خود اثبات می نماید که جهت حداکثر نمودن درآمد مالیاتی دولت ، لازم است قوانین مالیاتی بگونه ای اصلاح شود که اولاً ، میزان جرائم ناشی از فرار از پرداخت مالیات همیشه بیش از میزان مالیات متعلقه ، در صورت پرداخت بموقع آن، باشد. ثانیاً سیستم اجرائی جمع آوری و ارائه اطلاعات مربوط به فعالیتهای اقتصادی مؤدیان ، باید به گونه ای باشد که عدم ارائه اطلاعات صحیح از فعالیتهای اقتصادی ، توسط مؤدیان ، به آسانی کشف و موضوع از نظر قانونی قابل پیگیری باشد. در این مقاله برای طراحی دستگاه اجرائی جمع آوری و ارائه اطلاعات مربوط به فعالیتهای اقتصادی مؤدیان مالیاتی ، تعیین کد اقتصادی برای هر یک از مؤدیان و روش گزارش بدهی بر اساس کد اقتصادی برای هر شخص پیشنهاد شده است. در این روش فعالیتهای اقتصادی ، به دو بخش پولی و مالی تقسیم می گردد.
در بخش پولی منشأ عرضه پول و اعتبار ، دو منبع اصلی یعنی دولت و بانکها هستند. هرگونه پرداختی از بودجه دولت توسط ذیحساب صورت می گیرد و ذیحساب موظف است که کد اقتصادی اشخاص دریافت کننده اعتبارات دولتی را که نتیجه فروش کالا و خدمات آنها می باشدثبت وبه مرکز نگهداری اطلاعات اقتصادی ارسال نماید.
بانکها نیز موظف هستند که هنگام اعطای اعتبار ، کد اقتصادی و میزان اعتبار بانکی دریافتی متقاضی را به مرکز جمع آوری اطلاعات مربوط به فعالیتهای اقتصادی گزارش نمایند.
دربخش کالا ، منشأ عرضه کالا، تولید داخلی ویا واردات می باشد.در این قسمت نیز هر شرکت تولیدی موظف است که میزان کالای فروخته شده به هر شخص را طبق کد اقنصادی وی گزارش نماید. در بخش واردات نیز گمرک موظف است کلیه وارد کنندگان را با کد اقتصادی و میزان کالای وارداتی مشخص و مراتب را به مرکز جمع آوری اطلاعات یاد شده گزارش نماید.
بدین طریق در مرکز جمع آوری اطلاعات مربوط به فعالیتهای اقتصادی که بخش مجهز به دستگاههای رایانهای در وزارت امور اقتصادی و دارایی است ، کلیه فعل و انفعالات اقتصادی ناشی از هر یک از فعالیتهای زیر ثبت می شود:
- درآمد ناشی از فروش کالا و خدمات دولت
- اعتبارات دریافتی از بانکها
- کالای خریداری شده از شرکتهای تولیدی
- واردات کالا از طریق گمرکات کشور
این اطلاعات با استفاده از نرم افزارهای مناسب پردازش شده و ممیزین مالیاتی با در اختیار داشتن اطلاعات کاملتر وبهنگام میزان مالیات واقعی مؤدی را تشخیص داده و با وضع جریمه سنگین . پیگرد قانونی کسانی که متوسل یه فرار مالیاتی می گردند ، می توان آنها را وادار به پرداخت به موقع مالیات نمود. الگوی فوق در مورد شرکتهای تولیدی ، بصورت نمونه گیری مورد آزمایش قرار گرفته و نتیجه از نظر تولید اطلاعات دقیق تر و افزایش درآمد مالیاتی قابل توجه است.
Growth of tax revenues .plays a major role in a country's financial
policies. Improvement of tax revenues, and increase of tax ( T ) to gross
domestic product (GDP) r atio, provides grounds for replacing oil
revenues in the government budget with a more robust budgetary
incomes. This would result in a move towards a less reliance of the
budget on oil revenues.
While examining the tax laws & regulations,we come across two basic
shortcomings which need to be rectified:
First, procedures for tax assessment & claim from the tax access. The
present regulations pave the way for tax evasion. This happens because.
the penalties levied and the detection, presuming examption, compared
with the actual payments due, are almost incentives for tax evasion.
Second, The present system has no facilities to provide information
on tax payers' income and financial activities. Consequently, only
random, and sometimes non-relevant information is produced, This 'is a
hindrance to assess properly the . taxable income of the subject being
assessed.
The present paper is a .theoretical survey which shows that, in order
to maximize government tax income, it is necessary to draw up tax
regulations in a manner that penalties arising from tax evasion would
always amount to a higher figure than the due tax paid on .time..The first
defect is thus eliminated.
Another requirement to increase tax incomes would.be . to equally
improve the detection procedures ,on the probability of tax payers'
evasion and fraud. Information system on tax payers' activities should
enable the government, immediately to detect and" follow-up . any
instance of false information on incomes.
In order to design such a system :of information-on tax payers'
financial activities, it is being suggested .in this paper that an economic
IDcode, and an account based on that ,cod.e, should be assigned to each
tax payer.
Economic activities are generally divided.into two sectors: monetary
and commodity. In the monetary sector, money and credit supply comes
from two main sources, i.e. the government and the .banks. In this
system any kind of payment from the budget is carried out through the
budgetary accountant. He is responsible to register economic ID code of
receivers of government credits, resulting from sale of their goods and
services, and forward the same to the Economic Data Center.
When granting credits, the banks are also required to report to this
center the economic ID code and the amount of bank credit received by
the applicant.
In commodity sector, the origin of the supply of goods is either
domestic productions or import. Again, each manufacturing company
must report the amount of the commodity sold to each individual,
together with his economic ID code. In the imports sector, the customs
office is responsible to check all importers and their economic ID codes,
together with the amount of imports, and to report this information to
the Economic Data Center.
In this manner, in the computerized data center situated at the
ministry of Economic Affairs and Finance, all the data of the economic .
activities, in each of the following fields for each individual with an
economic ID code, are recorded :
- Income received from the government through the sale of goods
and services
- Credits obtained from banks
- Goods purchased from manufacturing firms
- Imports through the country's ,customs .
The above data is processed',by proper softwares,enabling the
assessors to have access to more ' reliable and up-to-date information
about the tax payers' activities. This minimizes the probability of tax
evasion by the tax payers due to clack of information.. Based on a
theoretical analysis, given in section two of the paper.rthe probability
can further be minimized by levying proper penalties for those who
resort to tax evasion.
The above model has been tried on by manufac
https://jte.ut.ac.ir/article_25451_e69cd0cbb2423807c5f6268606315c24.pdf
per
دانشگاه تهران - دانشکده اقتصاد
فصلنامه تحقیقات اقتصادی
0039-8969
2588-6118
1998-03-21
33
1
25452
تخمین دو مرحله ای تابع مصرف انرژی
در صنعت ایران بر اساس مدل لا جیت (1346-1373)
The two-Stage Estimation of Energy Consumption Function in Iran industry; Based on Logic
Model
سید حسین سقائیان نژاد
55179462
1
محمد رضا علیپور جدی
16291189
2
آگاهی از مصرف انرژی در بخش صنعت کاربرد های زیادی دارد زیرا عواملی که به مصرف انرژی وابسته می باشند تا حدی شناخته شده و تصمیم گیری در مورد آنها بهتر صورت می گیرد. بررسی تقاضای انرژی در بخش صنعت باعث می شود تا عوامل مؤثر بر تقاضا تا حدود زیادی شناخته شده و هر گونه تغیر در عوامل مؤثر بر تقاضای انرژی در بخش صنعت مورد توجه برنامه ریزان قرار گرفته و واکنشهای مناسبی جهت برخورد با این تغییر در پیش گرفته شود . از دیگر کاربردهای مطالعات مربوط به تقاضای انرژی ، آگاهی ازمصرف آینده آن است. مدلهای تقاضای انرژی می توانند بعنوان ابزاری در این زمینه مورد توجه قرار گیرند.در مطالعه فعلی ، مصرف انرژی در بخش صنعت چه به حاظ کل چه به لحاظ جزء مورد توجه می باشد.این اجزاء عبارتند از : گاز طبیعی ، فرآورده های نفتی ، زغال سنگ و برق .دربسیاری از مطالعات مشابه ، تابع ترانسلوگ بعنوان تابع هزینه مورد استفاده قرار می گیرد.در این مطالعه ضمن بررسی این تابع، از تابع لاجیت استفاده شده است.دلایل عدم استفاده از تابع ترانسلوگ ، تخمینهای مرحله اول و دوم تقاضای انرژی بااستفاده از تابع لاجیت است. ویژگیهای مدل لاجیت و روش پیش بینی ، از نتایج مشخص و مهم این مقاله است.
Knowledge of energyconsumption has many uses in industry. Factors that are energy dependent have already been studied hence decision
making on them are easier. Energy demand studies of industry helps us
to learn factors that are responsive to this demand. Therefore planners
can use these collected data in their decision making using the above
factors. Another use of energy demand can be used as a tool in the
aforementioned study. In our current study, energy consumption in
industry as a whole or in parts is the focus of our attention. Therefore a
two stage procedure is used. In the first stage total consumption of
energy, and in the second stage the energy consumption is broken down
into detailed components. These components are natural gas, oil
products, coal and electricity. In many of similar studies, translog
function is used as a cost function. In this study, along with examining
this function, logic function is also used. The reasons for not using
translog function is the estimation of first and second stages of energy
demand using the logic function. Also the properties of logic model and
procedure of forecasting are distinct and conclusive result of this paper
https://jte.ut.ac.ir/article_25452_a7786d010a34ba69b7ad771b47884a46.pdf
per
دانشگاه تهران - دانشکده اقتصاد
فصلنامه تحقیقات اقتصادی
0039-8969
2588-6118
1998-03-21
33
1
25453
نقش دولتها در توسعه پویای اقتصادی
The Role of Governments in Dynamic Economic Development
محمود توسلی
93218989
1
گرایش جهانی به سوی همگرائیهای منطقه ای و بین المللی کردن اقتصاد آزاد، راهبری دولتهای کشورهای جهان سوم را در ایجاد توازن و تقارن و از بین بردن دوگانگی های سازمانی ، تکنولوژیک و اقتصادی گریز نا پذیر می نماید.موفقیت دولتها در این راهبری به درجه انسجام ، تکامل و قدرت نهادهای مردمی در ابعاد اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی بستگی دارد. نهادهایی که منا فع مردمی در مقابل منا فع گروهی را تأمین و تضمین نمایندو با انجام زمینه سازیهای قانونی و سرمایه گذاریهای زیر بنایی ابتکار عمل را در هدایت و راهبری فعالیتهای مولد اقتصادی به دست گیرند.
در فرآیند توسعه صنعتی ،هر فعالیت مولد بخش خصوصی نیازمند حداقل معینی از سرمایه گذاریها ی اجتماعی توسط دولت می باشد.ابتکار عمل دولت در انجام سرمایه گذاریهای اجتماعی و زمینه سازیهای نهادی و قانونی ، انباشت سرمایه گذاریها و ظرفیت های مولد توسط بخش خصوصی را تسریع می نماید و قابلیت کشور را در دستیابی به سطوح بالا تری از محصول ملی و رفاه عمومی امکان پذیر می نماید. هماهنگی و سازگاری بین اهداف بخش خصوصی و آرمانهای ملی ، انعطاف پذیری ساختاری ، و حداقل نفوذ وقدرت گروههای ذینفع ، لازمه مدیریت مطلوب سرمایه گذاریها و تخصیص بهینه عوامل تولید در فرآیند توسعه هر کشور محسوب می شود.
تجربه کشور های موفق گویای این واقعیت است که حمایت دولتها از واحد های خصوصی ومردمی اگر چه یک اصل پذیرفته شده است اما ، هرگونه حمایتی ، حساب شده و بر اساس اثر بخشی هزینه ها ( effectiveness Cost ) ویا تجزیه و تحلیل هزینه و فایده استوار است. دولتهای حامی با توجه به واقعیتهای جهانی و داخلی به طراحی یک استراتزی دینامیک توسعه با محوریت تجارت خارجی پرداخته و بومی کردن صنایع و فن آوریهای جدید را با مکانیزمهای مشارکت مردمی اساس قرار می دهند.
A world- wide tendency toward regional integrations and
internationalization of free- economy, requires technological economic,
and organizational balances. The success of government to reach the
mentioned situations depends on the degree of uniformity and power of
public institutions in a vast variety- sociological, economical; and
political, the dimensions which provide and guarantee for benefits of
public, against the benefits of pressur groups and hold the . reins of
productive economic activities through fundamental investments.
In the process of industrial development, any productive activity of
private sector requires a minimum amount of social investment by
government. Government initiation in provision of,social investment,
accumulation of capital,legal and institutional basis ,accelerate and
promote the productive capacity of private sector. Compatability among
private sector's goals and national ideals, stractual flexibility, and
reduced power of interest groups ,is the necessary condition for a
desired managemant of investments and optimal allocation of factors of
production for development process of any country.
Experiences of successful countries illustrate the reality that also
government's protection of private and public sectors is for granted, any
protection must be based on cost-effectiveness, and/or cost-benefit
analysis. Accordingly, protectioner governments according to
international and domestic facts,design propose a dynamic strategy of
development based on foreign trade, such a strategy must expand the
national industrial capabilities through transfer of modern technologies
on a gross-root development basis and localization of industries and
modern technologies as a result
https://jte.ut.ac.ir/article_25453_1bf4841664a7389dbd4c3239d39a8dd9.pdf
per
دانشگاه تهران - دانشکده اقتصاد
فصلنامه تحقیقات اقتصادی
0039-8969
2588-6118
1998-03-21
33
1
25454
برآورد رابطه تقاضای برق خانگی دراستان اصفهان
The Estimation of Residential Demand for Electricity: A Case Study of Isfahan
Province
اکبر توکلی
23165926
1
جعفر بحرینی
83333334
2
در این مقاله پس از تشخیص رابطه تقاضای برق خانگی با پاره ای از عوامل ، این رابطه جهت استان اصفهان با کمک اطلاعات تلفیقی برای دوره زمانی 1362-1369 مورد برآورد قرار می گیرد. نتایج حاصل از مطالعه نشان می دهند که در مناطق مورد بررسی استان اصفهان ، تقاضا نسبت به متوسط قیمت برق و سطح زیر بنای مسکونی واکنش کمی داشته در حالی که نسبت به درآمد و متوسط بعد خانوار واکنش بیشتری دارد. نتایج مطالعه با مطالعات منطقه ای سایر محققان دیگر کشور ها سازگار بوده است با این تفاوت که در استان اصفهان واکنش تقاضا نسبت به متوسط افراد خانوار قابل توجه می باشد.
In this paper, the residential demand for electricity equation is
specified and then this equation is estimated using a pooling data for
period 1983-90. The results of study for different regions of province
show that the demand is less elastic with respect to average price of
electricity and residential area, .but it is more elastic with respect to
income and average number of households. These results are similar to
the regional studies ofother researchers in different countries, with one
exception that the response of demand with respect to average.number
of households is too high in Isfahan Province
https://jte.ut.ac.ir/article_25454_523801d25692892fa32f876e19177ada.pdf
per
دانشگاه تهران - دانشکده اقتصاد
فصلنامه تحقیقات اقتصادی
0039-8969
2588-6118
1998-03-21
33
1
25455
معرفی و نقد نظریه اقتصاد تکاملی و رابطه آن با توسعه اقتصاد ی
Introduetion & criticism of Helmout Arndt Evolutional
Economic Theory
هادی صمدی
98278552
1
پرفسور هلموت آرنت استاد اقتصاد دانشگاه آزاد برلین ، نتیجه مطالعات پنجاه ساله خود را در کتابی تحت عنوان : (( کتاب درسی توسعه اقتصادی و نظریه اقتصاد تکاملی و اهمیت آن برای سیاست اقتصادی و مالی )) به سال 1994 منتشر کرده است که که متفکرانی چون فرانسوا پرو Perrou.F و آلوین هانزن Hansen.A و گاردنیز مینز Means.G بر آن مهر تأئید زده اند.
نگارنده ابتدا به سابقه فکر و اندیشه اقتصاد تکاملی از زمان آدام اسمیت و ریکاردو و دیگران پرداخته و سپس ادامه آن را در مکتب تاریخی آلمان و مکتب نهادگرایی آمریکا بررسی کرده است و معتقد است که نهادگرایان اولیه از شاگردان مکتب تاریخی و از بانیان نظریه اقتصاد تکاملی بوده اند و اینک هم در انجمن اقتصاد دانان آمریکا ، ( AFEE ) و اروپا ( لندن) ، ( EAEPE ) نظریه اقتصاد تکاملی بصورت شاخه ای از علم اقتصاد مورد بررسی قرار می گیرد. نویسنده مقاله ، نظریه اقتصاد تکاملی آرنت را دنبال کرده و مکمل نظریه توسعه اقتصادی شومپیر و نظریه اقتصادی والتراویکن Eucken.W و نئولیبرالهای آلمان میداند وبه همین جهت درآغاز سخن دو مفهوم توسعه اقتصادی و رشد اقتصادی را به تفصیل و از دیدگاه آرنت و نئولیبرالها به نقد می کشد. آنگاه نظریه او را با نظریه توسعه اقتصادی شومپیر مقایسه کرده و وجوه اشتراک واختلاف آنها را به تفصیل بیان می کند. خلاصه نظریه آرنت این است که کلاسیک ها و تئوکلاسیکها بر اساس نظریه تعادل و بازارهای ثابت و موجود به تحلیل مسائل اقتصادی می پردازند ، در حالی که تعادلی در کار نیست.چه در همان حال بررسی ، پدیده ها و مناسبات اقتصادی در حال تغییر و تحولند و بصورت فرآیند جریان می یابند و به همین جهت به نظر او باید به فکر طرح نظریه ای بود که فرآیندهای اقتصادی را بطور پویا مورد بررسی قرار داده وتأثیر عوامل فرهنگی را نشان دهد. نویسنده مقاله پس از بیان کلی نظریه آرنث به نقش نوآوریها و مدیریت در تحول اقتصادی و رقابت بصورت فرآیند می پردازد و آنگاه از نظام خود جوش سخن می گوید. آرنت نظام اقتصادی خود را نظام خود جوش فوق العاده می نامد که بازار آزاد از عناصر مرکبه آن است.
نویسنده با استناد به نقد دیتر اشمیتشن Schmidtchen Dieter – استاد اقتصاد دانشگاه ساربروکن آلمان – براین نظریه ، مطالعه نظریه آرنت را از لحاظ انسجام و نوآوری و مخصوصاً جنبه تفکر برانگیزی آن برای دانشجویان اقتصاد مفید می داند و آن را در کنار نظریه تعادل ، نظریه فرآیند بازار و نظریه هماهنگی بازار مهم تلقی می کند.
انتقاد مهمی که بر آرنت وارد می شود این است که می کوشد نظریه اقتصاد تکاملی خود را خارج از کار نئو کلاسیک ها و بر پایه عدم تعادل بنا و بررسی کند ، اما جنبه مثبت و مهم این نظریه در آن است که اقتصاد را مقوله اقتصادی صرف و خالص نمی داند بلکه عوامل مهم فرهنگی و اجتماعی را در ساخت آن مؤثر می شمارد. که باید به هنگام بررسی مسائل اقتصادی به آنها نیز توجه کرد و این کاریست که نهاد گرایان جدید در اقتصاد تکاملی خود بر اساس الگوی تعادلی نیز انجام می دهند.
Helmout Arndt is the professor of Berlin University. He published
the results of his fifty - years studies in this book; the .title of the book
is::"Developing & the theory of evolutional economy & it's importance
for economical & fiscal policies"; Its second edition was in 1994 &
.eflectives like: Fransva Pro & Alvin Hansen & Gardian criticized ,and
iccepted his theory. The writer at first attends to the precedent of
wolutional economy & then considers its basis in Germany Historical
IchooI. Then, he studies the continuation of evolutional economy
hinking in naturalism. He believes that the previous naturalists were the
followers of historical school. Today naturalism & evolutional economy
is accepted as a scientific branch in American & European Economics
Association.
The writer believed that the Arndt evolutioanl theory is the
continuation of Shumpeter development economic theory, that is
combined with the Valter Oiken & Newliberals economy system.
The writer differentiated the meaning of developing & growth In
economy & continuous of the researching in Arndt theory. He thinks
that classics & new classics analysed the economy problems on
equilibrium theory while there is no equilibrium because in that
situation considering of economical phenomenons & relations are
changing.
He says that we should think of new model for analysing the
economic phenomenons that includes the changes.
The writer criticizes the Arndt evolutional economic theory, but he
believes that it's useful for students to study because of its attention to
cultural & social factors.
https://jte.ut.ac.ir/article_25455_a5335493b4afc4a03b9c903074af1b40.pdf
per
دانشگاه تهران - دانشکده اقتصاد
فصلنامه تحقیقات اقتصادی
0039-8969
2588-6118
1998-03-21
33
1
25456
معرفی رساله های تحصیلی
-
unknown
95113494
1
-
https://jte.ut.ac.ir/article_25456_e955791066965ac1911d3f063b3a7f82.pdf