مقالۀ حاضر به بسط یک مدل اطلاعاتمحور در بازار سفارشمحور با وجود نامتقارنبودن اطلاعات میپردازد. فرض جدید در مدل بسط دادهشده، مبتنی بر آن است که اطلاعات درون و برونشرکتی بهطور متفاوتی بر ارزش یک سهم براساس فاکتورهای ساختاری شرکت مربوطه (امکان عدم تقارن اثرگذاری تغییرات درون و برونشرکتی را بر ارزش سهم لحاظ میکند؛ درحالیکه سایر مدلهای اطلاعاتمحور، ارزش برابری را برای تغییرات این دو نوع اطلاعات، مفروض دانستهاند یا فقط بر اثر تغییرات اطلاعات درونشرکتی متمرکز شدهاند.بهاینترتیب در مدل بسطدادهشده، معاملهگران غیرمطلع در مقابل معاملهگران مطلع درونی و برونی قرار میگیرند. در تعادل مدل جدید، درصورتیکه اثرگذاری اطلاعات برونشرکتی برای یک سهم، بزرگتر از اطلاعات درونشرکتی باشد، معاملهگران غیرمطلع مظنۀ خرید پایینتر و مظنۀ فروش بالاتری را نسبت به حالت برابری تأثیرات این دو نوع اطلاعات اتخاذ میکند و در شرایط عکس، آنها مظنۀ خرید بالاتر و مظنۀ فروش پایینتری را در سفارش محدود انتخاب خواهند کرد.طبقهبندی JEL: D82، G10، G14.