TY - JOUR ID - 11478 TI - عدم اطمینان، اطلاعات و یادگیری اجتماعی در بازار منصور خلیلی عراقی JO - فصلنامه تحقیقات اقتصادی JA - JTE LA - fa SN - 0039-8969 AU - عبدلى, قهرمان AU - عراقی, منصور خلیلی AD - Y1 - 2002 PY - 2002 VL - 37 IS - 1 SP - EP - KW - اطلاعات عمومی KW - باورهای عمو می KW - سیگنالهای شخصی KW - مدل های ناهمسانی واریانس KW - یادگیری اجتماعی DO - N2 - هدف اساسی این مقاله، بررسی نظری آثار و تبعات عدم اطمینان و محدودیت اطلاعات در بازار بورس نسبت به قیمتهای آینده است. فرض شده است که اطلاعات یکپارچه و متمرکز نسبت به قیمتهای آینده وجود ندارد و خریداران در شرایط ریسک و عدم اطمینان بسر می برند و آنان برای پوشش دادن ریسک و عدم اطمینان، در جستجوی اطلاعات در چارچوب نظریه یادگیری اجتماعی هستند. در این مقاله نشان داده می شودکه چگونه در این حالت، قیمتها به صورت تابعی از باورها به دست می آیندکه این باورها پیشینه بازی و سیگنالهای شخصی را در خود دارند. این مطالعه نشان می دهدکه قیمتهـما با وارد شدن اطلاعات جدید و تغییربا ورها عوض می شوند. فروشندگان، گروهی از افراد هستندکه سهام کافی در اختیار داشته، با تغییر باورها قیمتها را به نفع خود تحت تأثیر قرار می دهندکه نتیجهء آن پیدایش قیمتهای یک کاسه و منفک می باشد. در پایان مقاله، برخی از جوانب و یافته های نظری مورد بررسی تجربی قرارگرفته است. UR - https://jte.ut.ac.ir/article_11478.html L1 - https://jte.ut.ac.ir/article_11478_22a09b4771346b3e76815f1b8988f337.pdf ER -