TY - JOUR ID - 24324 TI - عوامل مؤثر بر انتخاب کانال صادراتی فرش دستباف از منظر اقتصاد هزینه‎ی مبادله JO - فصلنامه تحقیقات اقتصادی JA - JTE LA - fa SN - 0039-8969 AU - مهدوی, ابوالقاسم AU - نصیری اقدم, علی AD - عضو هیأت علمی دانشکده‎ی اقتصاد دانشگاه تهران AD - عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی، پژوهشکده‎ی مطالعات توسعه، گروه سنجش و بهبود محیط کسب و کار Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 46 IS - 4 SP - 227 EP - 263 KW - اقتصاد هزینه‎ی مبادله KW - الیور ویلیامسن KW - برون سپاری و مدل‌های دارای متغیر وابسته‎ی کیفی KW - تصمیم ساختن یا خریدن KW - فرش دستباف KW - کانال صادرات DO - N2 - تصمیم ساختن یا خریدن یکی از مهمترین تصمیمات مدیران است. اقتصاد هزینه مبادله، به عنوان یکی از رویکردهای تأثیرگذار اقتصادی به نظریه بنگاه، تلاش می‌کند چارچوبی نظری برای این تصمیم‌گیری ارائه کند. از منظر اقتصاد هزینه مبادله هر چه دارایی به کاربری خاص محدودتر شود، عدم اطمینان رفتاری بیشتر باشد و تکرار مبادلات زیادتر شود، احتمال اینکه بنگاه‌ها به جای تصمیم به خرید، تصمیم به ساخت بگیرند، افزایش می‌یابد. البته در صورتی این پیش‌بینی نظری به مدیران قابل توصیه است که داده‌های تجربی از آن حمایت کنند. هدف از این مقاله ارزیابی تجربی فرضیه‌های اقتصاد هزینه مبادله با استفاده از داده‌هایی است که در مورد تصمیم‌گیری صادرکنندگان فرش دستباف به روش پیمایش گردآوری شده است. نتایج این مقاله پیش‌بینی‌های نظریه را در مورد اختصاصی بودن دارایی‌های بنگاه تأیید می-کند، ولی اثر مورد انتظارِ عدم اطمینان رفتاری و تکرار مبادلات بر صادرات را تأیید نمی‌کند. طبقه‌بندی JEL: D2، C35، B21، L2 UR - https://jte.ut.ac.ir/article_24324.html L1 - https://jte.ut.ac.ir/article_24324_5a8a3b2251fb8924e2d13a7eab29893a.pdf ER -