TY - JOUR ID - 27681 TI - الگوی انتشار تلفن ثابت و تعیین‎کننده‎های اقتصادی ضریب اثرات خارجی شبکة آن در ایران JO - فصلنامه تحقیقات اقتصادی JA - JTE LA - fa SN - 0039-8969 AU - عراقی, منصور خلیلی AU - عبدلی, قهرمان AD - استاد دانشگاه تهران AD - استادیار دانشگاه تهران Y1 - 2009 PY - 2009 VL - 43 IS - 3 SP - EP - KW - اثرات خارجی شبکه KW - ضریب نفوذ KW - منبع اطلاعات مختلط KW - منحنی s شکل0 DO - N2 - تلفن ثابت همانند تلفن همراه، اینترنت، فاکس و ایمیل، یک وسیلة ارتباطی، یا به‎عبارتی کالای شبکه‎ای است که اثرات خارجی شبکه به آن مرتبت است، یعنی با افزایش تعداد استفاده کنندگان، مطلوبیت استفاده کننده افزایش پیدا می‎کند و محرکی برای افزایش ضریب نفوذ است، از این‎رو هر چه ضریب نفوذ بالاتر باشد، اثرات شبکه‎ای تقویت می‎شود. در این مقاله، به بررسی عوامل تأثیرگذار روی ضریب اثرات شبکه‎ای می‎پردازیم. نتایج نشان می‎دهد که عوامل و متغیرهای فنی و اقتصادی در آن مؤثرند. منحنی s شکل نفوذ آن در ایران کامل نیست و ضریب اثرات خارجی شبکه‎ای ضعیف است، لذا گسترش شبکه تلفن ثابت با توجه به منحنی تقاضا، نقش عمده‎ای در افزایش تمایل به پرداخت مردم به تلفن ثابت دارد. طبقه‎بندی JEL: L96 UR - https://jte.ut.ac.ir/article_27681.html L1 - https://jte.ut.ac.ir/article_27681_9fbdbe6e3d023105d720810fd1bfdbc8.pdf ER -