TY - JOUR ID - 30190 TI - برآورد اثرهای اقتصادی شبکه‎ای سیستم تلفن همراه اول در تهران JO - فصلنامه تحقیقات اقتصادی JA - JTE LA - fa SN - 0039-8969 AU - جهانگرد, اسفندیار AU - رضائی, مرضیه AD - استادیار دانشگاه علامه طباطبائی AD - کارشناس ارشد بانک پاسارگاد Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 47 IS - 4 SP - 1 EP - 18 KW - اثرات خارجی شبکه‎‎ای KW - تهران KW - سیستم تلفن همراه اول KW - شبکه DO - 10.22059/jte.2013.30190 N2 - در ادبیات اقتصادی، اثرات شبکه‎‎ای به مفهوم افزایش در ارزش مصرفی یک کالا می‌باشد و این اثرات زمانی که تعداد زیادی از مصرف‌کنندگان از آن کالا استفاده کنند به‌وجود می‌آید. مثال‌های مربوط به کالاهای با اثرات شبکه‎‎ای، شامل شبکه‌ی ارتباطات یا محصولات نرم افزاری می‌باشند. این مطالعه، نقش اثرات شبکه‎ای در انتخاب اپراتور تلفن همراه برای مصرف کننده در تهران را نشان می‌دهد. سه دسته‌ی اطلاعات در این تحلیل تجربی استفاده شده است: اطلاعات در زمینه‌ی میزان واقعی تماس‎های درون شبکه‎ای و تماس‎های بیرون شبکه‎‎ای، اطلاعات در مورد میزان انتظاری تماس‎های درون شبکه‎ای و تماس‎های بیرون شبکه‎ای با استفاده از سهم بازاری هر اپراتور و قیمت تماس‎های درون شبکه‎ای و بیرون شبکه‎‎ای. در این مقاله، مدلی تخمین زده می‌شود که نقش اثرات شبکه‎ای را نشان می‌دهد. برای این منظور از روش داده‎های تابلویی در یک دوره‌ی دو ماهه با تعداد 37 مشترک و با مراجعه به ریز مکالمات آن‎ها استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهد که میزان تماس‎های بیرون شبکه‎‎ای، زمانی که مبلغ اضافه‎ای برای آن‎ها مطالبه می‌شود، کاهش می‌یابد و در غیاب تفاوت قیمتی بین تماس‎های درون شبکه‎ای و بیرون شبکه‎‎ای، اثرشبکه‎ای خالص وجود ندارد. طبقه‎بندیJEL : D85, L14 UR - https://jte.ut.ac.ir/article_30190.html L1 - https://jte.ut.ac.ir/article_30190_77fb2e04fa732f484816f3927bcdde29.pdf ER -