TY - JOUR ID - 30363 TI - طراحی سازوکار و نقش آن در بازار کالاهای اعتباری؛ با تأکید بر دیدگاه اسلامی JO - فصلنامه تحقیقات اقتصادی JA - JTE LA - fa SN - 0039-8969 AU - عبدلی, قهرمان AU - موحدی بکنظر, مهدی AD - دانشیار دانشکده‌ی اقتصاد دانشگاه تهران AD - مهدی موحدی بکنظر دانشجوی دکتری علوم اقتصادی دانشگاه امام صادق(ع) Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 48 IS - 1 SP - 121 EP - 138 KW - اطلاعات نامتقارن KW - افراد متخصص KW - تقلب KW - شکست بازار KW - طراحی سازوکار KW - کالاهای اعتباری DO - 10.22059/jte.2013.30363 N2 - بازار کالاهای اعتباری یکی از بازارهایی است که وجود اطلاعات نامتقارن، آن را به بازاری مفقود شده تبدل کرده است. از آن جایی که خریداران کالاهای اعتباری معمولاً به دلیل عدم توانایی در تعیین دقیق تقاضای خود، قادر به برطرف کردن عدم تقارن اطلاعات خود نیستند، بنابراین نفع‏طلبی و سودجویی افراد متخصص ممکن است با دروغ گفتن به مشتری، انجام ندادن درست کار و یا گرفتن حق‏الزحمه‌ی بیش‌تر، سبب تحمیل هزینه‌ی اضافی به مصرف‏کنندگان این گونه کالاها شود. طراحی سازوکار به عنوان زیر شاخه‏ای از نظریه‌ی بازی‏ها در اقتصاد خرد، چگونگی وابستگی رفتار تعادلی و بهینگی به قواعد بازی را تحلیل می‏کند. از این رو لازم است در پی طراحی سازوکاری برای دستیابی به یک نتیجه‌ی مطلوب و بهینه از طریق هدایت رفتارهای استراتژیک افراد در شرایط اطلاعات ناقص باشیم. در این مقاله درپی آن هستیم تا با تببین و تحلیل نظری این موضوع در قالب یک بازی ایستا، به عنوان طراح سازوکار، با طراحی، تغییر و تنظیم قواعد بازی به آشکارسازی انگیزه‏ها و ترجیحات پرداخته و به بر طرف کردن مشکلات تخصیص بهینه کمک کنیم. در کنار این سازوکار طراحی شده، نشان داده می‌شود که سازوکار‏هایی درونی، هم‌چون عمل به تعالیم اسلامی و دینی، با هزینه‏ای کم‌تر، زیان اجتماعی بیش‌تری را که ناشی از اطلاعات نامتقارن در بازار کالاهای اعتباری است کاهش خواهد داد. طبقه‏بندی JEL: C70, C78, C79, C90, D02, D82 UR - https://jte.ut.ac.ir/article_30363.html L1 - https://jte.ut.ac.ir/article_30363_147973aa95dc447e273554f1296617b7.pdf ER -