TY - JOUR ID - 59618 TI - ارزیابی عوامل موثر بر جذب گردشگران بین‌المللی با استفاده از مدل جاذبه JO - فصلنامه تحقیقات اقتصادی JA - JTE LA - fa SN - 0039-8969 AU - نظری, محسن AU - اسفیدانی, محمد رحیم AU - طباطبایی, سید مهدی AD - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده‌ی مدیریت، دانشگاه تهران AD - استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده‌ی مدیریت، دانشگاه تهران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی، دانشکده‌ی مدیریت دانشگاه تهران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 52 IS - 1 SP - 215 EP - 243 KW - تقاضای گردشگری KW - پیش بینی تقاضا KW - مدل جاذبه KW - پنل دیتا KW - میراث جهانی یونسکو DO - 10.22059/jte.2017.59618 N2 - با توجه به افزایش شمار گردشگران بین‌المللی و نقش روز افزون صنعت گردشگری در اقتصاد کشورها، شناسایی عوامل مؤثر در جذب گردشگران بین‌المللی بیش از پیش ضروری جلوه می‌کند. دولت‌ها و بخش خصوصی به‌منظور توسعه، رقابت و بقاء در صنعت گردشگری نیازمند شناسایی عوامل مؤثر و پیش‌بینی تقاضای گردشگری می‌باشند. هدف اصلی این پژوهش به کارگیری تکنیک‌های اقتصاد سنجی پنل دیتا در بررسی عوامل مؤثر در جذب گردشگران بین‌المللی به ایران و تخمین تابع تقاضا با استفاده از مدل جاذبه می‌باشد. متغیر وابسته این پژوهش تعداد گردشگران ورودی به ایران به تفکیک از 53 کشور در سال‌های 2013-2009 و متغیرهای مستقل تولید ناخالص داخلی سرانه، فاصله جغرافیایی، جمعیت، نرخ ارز بر حسب قیمت واقعی سال 2010، تعداد تخت‌های هتل، جاذبه‌های ثبت جهانی و شاخص برند کشور می‌باشند که داده‌های آنها از مراکز اطلاعاتی داخلی و بین‌المللی استخراج و با استفاده نرم‌افزار Eviewsبررسی شده است. نتایج حاکی از آن است که تمامی متغیرها به جزء جاذبه‌های ثبت جهانی از لحاظ آماری معنادار می‌باشند. متغیر شاخص برند با ضریب 19/18 بیش‌ترین تأثیر را بر تقاضای گردشگری و بعد از آن تعداد تخت‌های هتل با ضریب 89/1 دومین عامل اثرگذار است. متغیر فاصله‌ی جغرافیایی با ضریب 56/2- تنها عامل منفی در جذب گردشگران می‌باشد. UR - https://jte.ut.ac.ir/article_59618.html L1 - https://jte.ut.ac.ir/article_59618_9318cad90d6740b60a1a382d69d849d9.pdf ER -