TY - JOUR ID - 76154 TI - تعیین مولفه‌های تاب‌آوری نظام تجاری ایران JO - فصلنامه تحقیقات اقتصادی JA - JTE LA - fa SN - 0039-8969 AU - قاسمی, حسام الدین AU - عرب مازار, عباس AD - دانشجوی روزانه دکترای اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی تهران، تهران، ایران AD - دانشیار دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی تهران، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 55 IS - 1 SP - 115 EP - 133 KW - تاب‌آوری KW - آسیب‌پذیری KW - رویکرد داده بنیاد KW - میانگین‌گیری مدل بیزی KW - نظام تجاری DO - 10.22059/jte.2020.283979.1008186 N2 - هدف از این مقاله تعیین مؤلفه‌های مؤثر بر تاب‌آوری نظام تجاری ایران است. آسیب‌پذیری‌های بخش تجاری به‎عنوان عامل مهمی در کاهش تاب‌آوری آن در نظر گرفته می‌شود. بر این اساس، با توجه به ادبیات موجود تاب‌آوری و با استفاده از رویکرد نظریه داده بنیاد و با رویکرد مدل میانگین‌گیری بیزی، مؤلفه‌های مؤثر بر تاب‌آوری بخش تجاری مشخص شده است. با استفاده از رویکرد میانگین‌گیری بیزی، 4 متغیر شاخص ریسک، نسبت صادرات نفتی به صادرات غیرنفتی، اختلاف نرخ ارز آزاد و رسمی و نسبت واردات مصرفی به کل واردات، در حضور 23 متغیر مهم شناخته شده‏اند که نشان می‌دهد می‌بایست در سنجش اثرگذاری در بخش تجارت و ارز به این متغیرها بیش از سایر متغیرها توجه شود. طبقه‏بندی JEL: E60، F41، F13، C13 UR - https://jte.ut.ac.ir/article_76154.html L1 - https://jte.ut.ac.ir/article_76154_6456e4087de82efed2f38ad37963d2c3.pdf ER -