TY - JOUR ID - 81018 TI - شکوفایی انسانی و کارایی فنی: شواهدی از پانل دیتا JO - فصلنامه تحقیقات اقتصادی JA - JTE LA - fa SN - 0039-8969 AU - منتظری, زهرا AU - رنانی, محسن AU - کاظمی, ایرج AU - شریفی, علیمراد AD - دانشجوی دکتری اقتصاد دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان AD - استاد اقتصاد دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان AD - دانشیار آمار دانشکده ریاضی و آمار دانشگاه اصفهان AD - دانشیار اقتصاد دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 55 IS - 3 SP - 717 EP - 736 KW - شاخص شکوفایی انسانی KW - اثرات ناکارایی KW - داده‌های پانل KW - کارایی فنی DO - 10.22059/jte.2021.310899.1008370 N2 - بر اساس دیدگاه جیمز هکمن توسعه انسانی، توسعه اقتصادی است، به این معنا که  پرورش انسان‌هایی شکوفا و توانمند از کانال پرورش مهارت‌های با ارزش تحت تأثیر عوامل مختلف (محیط، مدرسه و سرمایه‌گذاری والدین)، منجر به کاهش نابرابری، افزایش بهره‌وری اقتصادی و ظرفیت تولید می‌گردد. انباشت این مهارت‌ها در بزرگسالی، سبب ‌دستاورد‌های مختلفی می‌شود که هکمن و کوربین (۲۰۱۶) آن را شکوفایی انسانی می‌نامند، لذا شاخصی با عنوان شاخص شکوفایی انسانی (HFI) برای اولین بار در این مطالعه مطرح و محاسبه می‌گردد.بر این اساس، مطالعه حاضر با برقراری پیوندی بین تئوری هکمن و تحلیل کارایی از طریق وارد کردن HFI به‌عنوان پروکسی از سرمایه انسانی در تابع تولید و بهره­گیری  از مدل تحلیل مرزی تصادفی (SFA) باتیس و کوئلی (1993؛1995)؛ به بررسی کارایی فنی تولید گروه کشور منتخب و شناسایی عوامل مؤثر بر آن در بازه زمانی 2017-2003 میلادی می‌پردازد.برآورد تابع تولید مرزی و مدل اثرات ناکارایی حاکی از اثر مثبت و معنادار HFI بر تولید سرانه گروه کشور مورد بررسی و چهار عامل سن رسمی ورود به آموزش پیش دبستانی، نسبت دانش آموز- معلم (پیش دبستانی)، درصد ثبت‌نام در آموزش ابتدایی در مؤسسات خصوصی و نسبت ثبت‌نام ناخالص (متوسطه) بر کارایی فنی تولید است. هم‌چنین نتایج حاکی از روند افزایشی HFI و کارایی فنی گروه کشور منتخب در طول دوره می‌باشد.طبقه‌بندی JEL: C12; C23; J24; O15 UR - https://jte.ut.ac.ir/article_81018.html L1 - https://jte.ut.ac.ir/article_81018_0394003c842de0d3d46c51129cfcc1ce.pdf ER -