TY - JOUR ID - 91325 TI - اثر بازگشتی مستقیم بهبود کارایی خودروهای سواری بر مصرف بنزین در ایران JO - فصلنامه تحقیقات اقتصادی JA - JTE LA - fa SN - 0039-8969 AU - سالم, علی اصغر AU - ممی پور, سیاب AU - عزیزخانی, معصومه AD - گروه اقتصاد نظری، دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران AD - گروه اقتصاد انرژی و منابع، دانشکده اقتصاد، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران AD - گروه اقتصاد انرژی، دانشکده اقتصاد، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران Y1 - 2024 PY - 2024 VL - 58 IS - 1 SP - 95 EP - 120 KW - اثر بازگشتی مستقیم KW - حمل‌ونقل KW - سیستم تقاضای تقریباً ایده‌آل KW - کارایی مصرف بنزین KW - مصرف انرژی DO - 10.22059/jte.2023.351978.1008757 N2 - رشد شتابان مصرف سوخت در بخش حمل‌ونقل، افزون بر تشدید مصرف غیربهینه، خطرات دیگری در حوزه‌های محیط ‌زیست، تأمین وامنیت انرژی ملی به دنبال دارد. از این رو، بهبود بهره‌وری در مصرف انرژی، با هدف صرفه‌جویی در مصرف سوخت، مورد توجه سیاست گذاران می‌باشد، اما در حقیقت، چنین رویکردی، با بروز پدیده اثر بازگشتی روبرو شده و تا حدود زیادی از میزان اثرات مثبت آن در جهت تقلیل مصرف انرژی، خنثی می‌شود.در این مطالعه با هدف برآورد اثر بازگشتی مستقیم بهبود کارایی مصرف بنزین خانوارهای شهری به تفکیک چهار طبقه مصرفی (کم‌تر از 60 لیتر، 60 تا 80 لیتر، 80 تا 120 لیتر و بیش از 120 لیتر)، طی سال‌های 1396 - 1399، از مدل سیستم تقاضای تقریبا ایده‌آل و روش رگرسیون به ظاهر نامرتبط، استفاده شده است.نتایج نشان می‌دهد که اثر بازگشتی مستقیم بهبود کارایی مصرف بنزین به تفکیک چهار طبقه مصرفی کم‌تر از 60 لیتر، 60 تا 80 لیتر، 80 تا 120 لیتر و بیش از 120 لیتر به‌ترتیب برابر با 73/0، 94/0، 63/0 و 47/0 می‌باشد.چنین یافته‌هایی نشان می‌دهد که به موازات افزایش مصرف غیرسهمیه‌ای بنزین، صرفه‌جویی بیشتری تحقق می‌یابد. در حقیقت مکانیزم قیمت‌گذاری بنزین که همواره مورد انتقاد قرار گرفته، عاملی مهم در میزان اثر بازگشتی است و اصلاحات بیشتری در این زمینه لازم می‌باشد. طبقه ‎بندی JEL: K32, C32, H20, D61 UR - https://jte.ut.ac.ir/article_91325.html L1 - https://jte.ut.ac.ir/article_91325_84813f9dbcbb1f8f64a86bdb7cc49cc3.pdf ER -