2024-03-28T23:47:14Z
https://jte.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1870
فصلنامه تحقیقات اقتصادی
J. Econ. Res.
0039-8969
0039-8969
1386
42
2
بررسی واکنش متقارن اقتصاد زیرزمینی به تغییرات مالیات
حمید
ابریشمی
محسن
مهرآرا
نازلی
هیبتی
در این مقاله، ارتباط متقارن میان اقتصاد زیرزمینی و مالیاتها در ایران، با استفاده از تحلیلهای همانباشتگی و مدل تصحیح خطا مورد مطالعه قرار میگیرد. بر اساس نتایج بهدست آمده، اقتصاد زیرزمینی به شیوهای متقارن نسبت به افزایش و کاهش مالیاتهای مستقیم واکنش نشان میدهد؛ اما چنین نتیجهای دربارة مالیاتهای غیرمستقیم صادق نیست. وجود واکنش متقــارن اقتصـاد زیرزمینی به تغییرات مالیاتهای مستقیم، به این معنی است که بنگاهها در ایران سرعت مشابهی را در فرار از مالیاتهای مستقیم هنگام افزایش آنها و ورود به اقتصاد رسمی هنگام کاهش این مالیتها از خود نشان میدهند.
اقتصاد ایران
اقتصاد زیر زمینی
عدم تقارن
2007
12
22
https://jte.ut.ac.ir/article_18869_f6efa64240c3921a085c7e176ba585f1.pdf
فصلنامه تحقیقات اقتصادی
J. Econ. Res.
0039-8969
0039-8969
1386
42
2
بررسی تأثیر اندازة شرکت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار بر بازده سهام (بورس اوراق بهادار تهران)
احمد
احمدپور
مجید رحمانی
فیروزجائی
ریسک وبازده، دو موضوع اساسی برای سرمایهگذاران است. برای کمی نمودن ارتباط بین ریسک و بازده از مدل قیمتگذاری دارایی سرمایهای(CAPM) استفاده میشود. در این مدل، تنها عاملی که بازده سهام را تحت تأثیر قرار میدهد ریسک سیستماتیک (بتا) میباشد. عوامل دیگری نیز وجود دارند که روی بازده سهام تأثیر میگذارند. فاما و فرنچ مدل چند عاملی را با اضافه نمودن دو متغیرنسبت ارزش دفتری به ارزش بازار سهام (BE/ME) و اندازه شرکت را بهعنوان دو متغیری که تأثیر معنیدار روی بازده سهام دارند معرفی نمودند. در این تحقیق سه عامل بازار، اندازه شرکت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار سهام روی بازده سهام در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که عوامل بازار، اندازه شرکت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار سهام، سه عامل تأثیرگذار روی بازده سهام در بورس اوراق بهادار تهران میباشند و استفاده از یک مدل چند عاملی، بهتر میتواند پراکندگی بازدههای سهام را نسبت به یک مدل تک عاملی توضیح دهد.
ارزش بازار
ارزش دفتری – بتا
اندازة شرکت
مدل قیمتگذاری داراییهای سرمایهای
2007
12
22
https://jte.ut.ac.ir/article_18870_947b1b93b7bea1008ab4d98f54dd4fa2.pdf
فصلنامه تحقیقات اقتصادی
J. Econ. Res.
0039-8969
0039-8969
1386
42
2
آزمون برابری ریکاردوئی در ایران
عزت ا...
عباسیان
راضیه
نوری
برابری ریکاردوئی ، بیان میکند که بدهی ایجاد شده برای دولت در اثر کاهش مالیات، بر مصرف و تقاضای کل تأثیری ندارد. برای برقراری برابری ریکاردوئی باید چند فرض مهم در نظر گرفته شوند که از جملة آنها میتوان به نامتناهی بودن افق زندگی مصرفکنندگان، کامل بودن بازار سرمایه، عدم اخلال مالیاتی و عدم وجود نااطمینانی نسبت به مالیاتها و درامدهای آینده، اشاره کرد.
در این مقاله، ابتدا بهطور خلاصه به تئوری برابری ریکاردوئی و مقایسة آن با تئوری کینزی پرداخته میشود و سپس با استفاده از آزمون تابع مصرف و روش معادلة اویلر ، اعتبار و یا عدم اعتبار فرضیة برابری ریکاردوئی در ایران بررسی خواهد شد. نتایج حاصل از محاسبات، نشان میدهند که برابری ریکاردوئی در ایران برقرار نیست و کسری بودجه در اثر کاهش مالیات، سبب افزایش نرخ بهره و کاهش سرمایهگذاری بخش خصوصی خواهد شد.
برابری ریکاردوئی
تابع مصرف
روش VAR
روش معادلة اویلر
2007
12
22
https://jte.ut.ac.ir/article_18871_483de230a6cf5961bc3bbf054e35a470.pdf
فصلنامه تحقیقات اقتصادی
J. Econ. Res.
0039-8969
0039-8969
1386
42
2
بررسی ساختار بازارهای اینترنتی با تأکید بر اثرات خارجی شبکهای
جعفر
عبادی
فرناز
افتخاری
بازارهای اینترنتی همچون سایر کاربردهای فناوری اطلاعات، موجب کاهش هزینه و افزایش کارایی میشوند. فروشندگان با هزینههای کمتر و سود بیشتر مواجه شده و مصرفکنندگان نیز با برخورداری از اطلاعات بیشتر، امکان انتخاب بهتر و خرید ارزانتر را تجربه میکنند. به اینترتیب، بهنظر میرسد که رشد بازارها در اینترنت، شاخصی برای افزایش رقابت باشد. ولی یکسری ویژگیهای خاصی در اینترنت وجود دارند، که میتوانند انحصار در بازارهای اینترنتی را سبب شوند. در این مقاله، با استفاده از یک رویکرد تئوریکی وجود انحصار در بازارهای اینترنتی از منظرهای مختلفی بهخصوص اثرات خارجی شبکهای مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از بررسی ساختار بازارهای اینترنتی، نشان میدهد که وجود اثرات خارجی شبکهای سبب ایجاد انحصارات در این بازارها میشود. همچنین بررسیها نشان میدهند که رقابت در بازارهای اینترنتی شامل رقابتهای تحقیق و توسعهای(R&D) است که هدفش بهدست آوردن سهم بازاری از طریق نواوری و یا حفظ رهبر بودن در بازار با عرضة نواوریهای جدید است. نتیجهای که از این تحقیق بهدست آمده، طرح این نظریه است که انحصارات ایجاد شده در بازارهای اینترنتی (بر خلاف بازارهای سنتی انحصاری)، سبب کاهش اضافه رفاه مصرفکنندگان نمیشود، بلکه بهواسطه نواوریهای ایجاد شده در این بازارها، اضافه رفاه مصرفکنندگان افزایش مییابد.
اثرات خارجی شبکهای
انحصار
بازارهای اینترنتی
تجارت الکترونیکی
ساختار بازار
2007
12
22
https://jte.ut.ac.ir/article_18872_8008517fd7088ef78885aa080ae438a7.pdf
فصلنامه تحقیقات اقتصادی
J. Econ. Res.
0039-8969
0039-8969
1386
42
2
براورد تمایل به پرداخت مصرفکنندگان خودرو برای قیمت بنزین )با استفاده از روش (CVM
هوشنگ
شجری
رسول
بیدرام
نعمت الله
اکبری
مصرفکنندگان برای خرید کالاهای بادوام مصرفی (از جمله خودرو)، دو نوع مخارج متحمل میشوند. یکی مخارج ثابت و دیگری مخارج متغیر، بهعنوان مثال، مخارج خرید یک دستگاه اتومبیل جزء مخارج ثابت و مخارج مربوط به خرید بنزین، تعمیرات، پرداخت حق بیمه جزء مخارج متغیرمیباشد. در این مقاله سعی شده است با ارایه برخی شواهد نشان داده شود که در ایران، برعکس کشورهای توسعه یافته مخارج ثابت، بالا و مخارج متغیر، پایین است. سپس از طریق روش CVM، به دنبال تمایل مصرفکنندگان برای کاهش مخارج ثابت (کاهش قیمت خودرو) و افزایش مخارج متغیر (افزایش قیمت بنزین) بودهایم. روش CVM برای تخمین حداکثر تمایل به پرداخت مردم برای بنزین استفاده شده است، که بدین منظور، پرسشنامهای طراحی شد و 1100 نفر از مردم که یا خودرو داشتند و یا در آیندهای نزدیک قصد خرید داشتند، در هفت کلان شهر تهران، اصفهان، شیراز، کرج، مشهد، تبریز و اهواز بهصورت تصادفی مورد سؤال قرار گرفتند. در این پرسشنامه، سؤال CVM روش قیمت پیشنهادی تکراری بود. نتایج بهدست آمده نشان میدهند که مردم حاضرند در صورتیکه قیمت خودرو (بهعنوان مخارج ثابت) 30 درصد کاهش یابد، مبلغ 214 تومان برای هر لیتر بنزین پرداخت کنند. این مقدار میتوانند راهنمای مناسبی برای سیاستگذاران و برنامهریزان کشور برای تعیین بهای بنزین باشد.
2007
12
22
https://jte.ut.ac.ir/article_18873_0ab4e790dfd78aae953ffeacbc2e4b75.pdf
فصلنامه تحقیقات اقتصادی
J. Econ. Res.
0039-8969
0039-8969
1386
42
2
نرخ واقعی ارز و رشد ا قتصادی ایران
حمیدرضا
حلافی
نرخ واقعی ارز، از جمله عواملی است که انحراف آن از مقادیر تعادلی و همچنین بیثباتی در آن میتواند عملکرد اقتصاد کلان بهویژه رشد اقتصادی را تحت تأثیر قرار دهد. در مقاله حاضر، تأثیر نامطلوب این دو پدیده از نظام ارزی بر رشد اقتصادی ایران در طی دورة 1338 تا 1383 مورد بررسی تجربی قرار گرفته است. برای این منظور، از مدل برای براورد شاخص بیثباتی در نرخ واقعی ارز و از سه معیار متفاوت، برای اندازهگیری میزان انحراف نرخ واقعی ارز استفاده شد. برازش مدل رشد اقتصادی ایران بهوسیلة شاخصهای مختلف، نشان میدهد که بیثباتی و انحراف نرخ واقعی ارز در تمامیمدلها و بدون وقفه، تأثیر منفی بر رشد اقتصاد ایران داشته است.
اقتصاد ایران
انحراف نرخ واقعی
بیثباتی نرخ واقعی ارز
رشد اقتصادی
2007
12
22
https://jte.ut.ac.ir/article_18874_340fefa18d8e0550883a793cfcae0f32.pdf
فصلنامه تحقیقات اقتصادی
J. Econ. Res.
0039-8969
0039-8969
1386
42
2
رقابتپذیری صنایع ایران در روند الحاق به سازمان تجارتجهانی
علی اکبر
نیکواقبال
حسن ولی
بیگی
رقابتپذیری
سازمان تجارت جهانی
مذاکره صنایع
مزیت رقابتی
مزیت نسبی
2007
12
22
https://jte.ut.ac.ir/article_18875_2a7550fa14704e90f8a12992cf7499bb.pdf
فصلنامه تحقیقات اقتصادی
J. Econ. Res.
0039-8969
0039-8969
1386
42
2
محاسبه ارزش در معرض خطر برای شاخصهای عمده بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از روش پارامتریک
اصغر
شاهمرادی
محمد
زنگنه
در این مقاله، با استفاده از چهار مدل از نوع مدلهای GARCH ارزش در معرض خطر (VaR) برای 5 شاخص عمدة بورس اوراق بهادار تهران که واریانس ناهمسانی شرطی در آنها مشاهده میشود، براورد میگردد. با توجه به اینکه پهن بوده دنبالة توزیع احتمال دادهها (که یک ویژگی آشکارشده دادههای مالی بهشمار میرود) در مورد شاخصهای مورد بررسی تأیید میشود، مدلها فرض توزیعt نیز براورد میشوند. نتایج حاکی از آن است که این گروه مدلها رفتار میانگین و واریانس دادهها را به نحوه مطلوبی توضیح میدهند، و فرض توزیع t بهبودی در نتایج براوردها ایجاد نمیکند. در براورد ارزش در معرض خطر، نتایج بهدست آمده بیانگر اهمیت توجه به پهن بودن دنباله توزیع دادههاست؛ ضمن اینکه مدل ریسکسنجی حساسیت کمتری نسبت به نوع تابع توزیع احتمال دارد. در مجموع شاخصهای قیمت و بازده نقدی، صنعت و50 شرکت فعالتر، نسبت به شاخصهای دیگر ارزش در معرض خطر کمتری دارند.
ارزش در معرض خطر
ریسک بازار
مدل ریسکسنجی
مدلهای خودرگرسیونی واریانس ناهمسانی تعمیم یافته
2007
12
22
https://jte.ut.ac.ir/article_18876_5eadc4cb2626e6e3d763a31d8c239680.pdf
فصلنامه تحقیقات اقتصادی
J. Econ. Res.
0039-8969
0039-8969
1386
42
2
گامی بهسوی بازسنجی ِهرمنوتیکی ِنظریهی انتخاب ِ عقلایی
محمود
متوسلی
علی
رستمیان
هدف از این جستار، بررسی و بازسنجی ِشکل ِارتدوکس ِنظریهی انتخاب عقلایی بهطور کلی، و نیمنگاهی به جایگاه ِتئوریک ِآن در پیکرهی علم ِاقتصاد بهطور ِخاص است. بدینمنظور، از خلال ِگفتمانی روششناختی بهکاستیها و نارساییهای ِاین نظریه - چنانکه بهمثابه نظریهای بنیادین در علم ِاقتصاد جا افتاده و به بُنانگارهای آکسیوماتیک تبدیل شده - اشاره میکنیم و در روشن کردن ضرورت ِبهپیشکشیدن ِروشهای نوین ِپژوهش در مطالعهی دانش ِانسانی که به اهمیت ِنقش ِزبان و عوامل ِزبانشناختی در نظرورزیهای این حوزه صحه مینهند، تلاش میکنیم. در این میان، هرمنوتیک در کانون ِتوجه ِجستار قرار میگیرد و از آن بهمنزلهی موضعی انتقادی، نگاهی نقادانه و در عین ِحال سازنده به نظریهی انتخاب عقلایی افکنده خواهد شد.
روششناسی ِاقتصاد
نظریهی انتخاب عقلایی
هرمنوتیک (هرمنوتیک مدرن)
2007
12
22
https://jte.ut.ac.ir/article_18877_f419f44d19be2787d4830e3bd79dd43f.pdf
فصلنامه تحقیقات اقتصادی
J. Econ. Res.
0039-8969
0039-8969
1386
42
2
بررسی مسیر شکاف درامدی کشورهای منطقه منا، نسبت به ژاپن، طی دوره 1975-2002، با توجه به تئوری همگرایی
منصور خلیلی
عراقی
ناهید
مسعودی
مطالعات فراوانی در مورد همگرایی کشورها و مناطق مختلف بهیکدیگر صورت گرفته است. در این میان نمونههای محدودی نیز به وضعیت منطقه منا توجه داشته اند. در این مقاله روش به نسبت جدید معرفی شده توسط ناهار و ایندر (2002)، جهت آزمون همگرایی فرایندهای غیرساکن، در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا طی دوره 1975-2002، با هدف بررسی امکان همگرا شدن این کشورها به کشور ژاپن، بهعنوان کشور رهبر، و کاهش شکاف درامدی آنها به این کشور استفاده شده است. ما در تجزیه و تحلیلهای تجربی خود بهصورت خاص به مسیر طی شده توسط ایران توجه داریم.
تئوری همگرایی
تغییر مسیر همگرایی
تغییر نرخ همگرایی
شکاف درامدی
منطقة منا
2007
12
22
https://jte.ut.ac.ir/article_18878_d4ef7f8b5a9dce74a65a97765cf4d4b9.pdf