The Effect of Exchange Rate Pass-Through on the Domestic Price of Iranian Vehicle Market With Emphasis On The Import Share of The Domestic Market Impact

Document Type : Research Paper

Authors

1 Professor of Economics, University of Tabriz

2 Associate Professor of Economics, University of Tabriz

3 M. A. in Economics, University of Tabriz

Abstract

  Exchange rate has the fundamental role as one of the economy key variables in determining the domestic price. So it is important to know how is the empirical relationship between the exchange rate and domestic prices and the factors influencing this relationship.
The main objective of this study is to determine the effect of vehichel imports share on the exchange rate pass – through on domestic price of vehichels in Iran over period of 1361-1390.
  For this purpose, the model of research has been estimated by using Johansen multivariate contigration technique. The estimation results indicate that there exist a long run relationship between the market share and the exchange rate pass – through, but the exchange rate pass – through is incomplete due to the share of forigen vehichel imports in domestic vehichels market. In other words, increasing the share of imports, reduces degree of exchange rate pass – through on domestic prices.
 JEL Classification: L62, F31, C32, L11
 
 
 
 

Keywords


  1. آمار و داده‌های بانک مرکزی (1361-1390).
  2. اصغرپور، حسین؛ سجودی، سکینه؛ اصلانی‌نیا، نسیم (1390). تحلیل تجربی میزان انتقال اثر نرخ ارز بر قیمت صادرات غیرنفتی ایران. پژوهش‌های اقتصادی، 3، 111-134.
  3. جهانگرد، اسفندیار (1385). صنعت خودروسازی و جایگاه آن در اقتصاد ایران. پژوهشنامۀ اقتصادی، 23، 183- 206.
  4. حقیقت، جعفر؛ حسین‌پور، رسول (1389). اثر انتقالی نرخ ارز بر قیمت صادراتی کشمش در ایران. پژوهشنامۀ علوم اقتصادی، 1(37)، 33-54.
  5. تشکینی، احمد (1384). تحلیل تجربی تورم در اقتصاد ایران. فصلنامۀ پژوهشنامۀ بازرگانی، ش 36، پاییز 84، 75-104.
  6. درون‌پرور، داوود؛ صادقین، علی؛ احمدی حدید، بهروز (1390). بررسی تحلیلی ساختار صنعتی و رقابت‌پذیری صنایع ایران به تفکیک کدهای ISICدر دورۀ 1374-1386، فصلنامۀ مدیریت، 37-50.
  7. راتقی، مریم (1384). بررسی تأثیر نوسانات نرخ ارز بر شاخص قیمت‌های (PM, CPI, WPI). پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد، دانشکدۀ اقتصاد دانشگاه تهران، تهران.
  8. راسخی، سعید؛ ذبیهی لهرمی، المیرا (1388). رقابت‌پذیری صنعت فلزات اساسی ایران. فصلنامۀ پژوهش‌های اقتصادی، 2، 47-72.
  9. زاهدی، یعقوب (1388). «تحلیل صنعت خودروی ایران».
  10. شیخ زین‌الدین، آذر؛ بخشوده، محمد (1387). قدرت بازار خرید دام زنده و کارایی هزینه در صنعت گوشت قرمز مطالعۀ موردی صنعت کشتار دام استان فارس. فصلنامۀ اقتصاد کشاورزی و توسعه، (61)، 125-143.
  11. عمرانی، محمد؛ فرج‌زاده، ذکریا (1391). قدرت بازاری و اثرات رفاهی آن در بازار صادراتی بخش کشاورزی ایران. فصلنامۀ تحقیقات اقتصاد کشاورزی، ج 4، ش 4، 113-134.
  12. گمرک جمهوری اسلامی ایران، سالنامۀ آمار بازرگانی خارجی، 1371-1390.
  13. مقدسی، رضا؛ علی شاهی، مژگان، (1386). مطالعه عوامل مؤثر بر سهم ایران در بازار جهانی محصولات کشاورزی (مطالعۀ موردی‌ پسته‌ و‌ کشمش). فصلنامۀ علوم کشاورزی، 1، 21-36.
  14. موسوی محسنی، رضا؛ سبحانی‌پور، مینا (1387). بررسی انتقال اثر نرخ ارز در ایران. فصلنامۀ پژوهش‌های اقتصادی ایران، 129- 149.
  15. میرانی، نینا (1392). تأثیر تورم بر انتقال اثر نرخ ارز بر شاخص قیمت واردات در ایران. پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و بازرگانی دانشگاه تبریز، تبریز.
  16. نشریات مرکز آمار ایران.
  17. ولی بیگی، حسن؛ فهیمی‌فر، جمشید؛ عابدین‌زاده، محمدرضا (1383). بررسی رقابت پذیری صادراتی صنعت قطعات خودرو ایران در بازارهای صادراتی. فصلنامۀ پژوهشنامۀ بازرگانی، 33، 155-194.
    1.  
    2.  
    3.  
    4.  
    5.  
    6.  
    7.  
    8.  
    9.  
    10.  
    11.  
    12.  
    13.  
    14.  
    15.  
    16.  
    17.  
    18. Adolfson, M. (1999). Swedish Export Price Determination: Pricing To Market Shares?, (Working Paper), SverigesRiksbank,96, 1-53.
    19. Adolfson, M. (2001). Export price responses to exchange rate movements, Economics Letters, 71, 91–96.
    20. Allen, C. (1998). An empirical model of pricing, market share and market conduct: an application to import competition in the US manufacturing, Manchester School,66, 196-221.
    21. Banik, N & Biswas, B. (2007). Exchange rate pass-through in the U.S. automobile market: A cointegration approach, Journal of International Economics, 16, 223-236.
    22. Bernhofen, D. M. & Xu, P. (2000). Exchange rates and market power: Evidence from the petrochemical industry, Journal of International Economics, 52, 283–297.
    23. Brissimis,S.N. & Kosma,t.s. (2006). Market conduct, price interdependence and exchange rate pass-through, Working paper, 51, 2-38.
    24. Brissimis,S.N. & Kosma,t.s. (2007). Market power and exchange rate pass-through, Journal of International Review of Economics and Finance,16, 202–222.
    25. Clark, T. Kotabe, M. & Rajaratnam, D. (1999). Exchange rate pass-through and international pricing strategy: A conceptual framework and research propositions, Journal of International Business Studies, 30, 249–268.
    26. Choudhri, E. D. & Hakura. (2012). The Exchange Rate Pass-Through to Import and Export Prices: The Role of Nominal Rigidities and Currency Choice, IMF Working Paper, 12, 1-34.
    27. De Dios, Emmanuel S. & Abrenica, Ma. Joy. (2000). Trade-based Measures of Competitiveness of Philippine Manufacture.
    28. Dornbusch, R.(1987). Exchange rates and prices. American Economic Review, 77, 93–107.
    29. Dramani, John Bosco . & Tandoh, Francis. (2011). Exchange -Rate Pass Through to Import Prices: Evidence from Ghana. The African Finance Journal, 13, 110-121.
    30. Endres. W. (2004). Applied Econometric Time Series. University Of Albama, Willey Press.
    31. Feenstra, R. C., Gagnon, J. E & Knetter, M. (1996). Market share and exchange rate pass-through in world automobile trade. Journal of International Economics, 40, 187–207.
    32. Froot, K. A. & Klemperer, P. D. (1989). Exchange rate pass-through when market share matters. American Economic Review, 79, 637–653.
    33. Goldberg, P.K. & Knetter, M. (1997). Goods prices and exchange rates: what have we learned?, Journal of Economic Literature XXXV, 1243–1272.
    34. Gross, D. M. & Schmitt, N. (2000). Exchange rate pass-through and dynamic oligopoly: An empirical investigation, Journal of International Economics, 52, 89–112.
    35. Haryo, A. & Titik, A. (2000). Understanding the Patterns of Trade in the ASEAN Automotive Industry in the First Half the 1990s, Center for Strategic and International Studies, Jakarta CSIS Working Paper, Series,WPE (056).
    36. Jimborean, Ramona. (2013). The Exchange Rate Pass-Through in the New EU Member States, Economic Systems, Elsevier, 37(2), 302-329.
    37. Kent, B. & F. Dwyer. (1993). Pass-Through Exchange Rate. IMF Working Paper, 12, 1- 40.
    38. Lin, P.C. & Wu, C.S. (2012). Exchange Rate Pass-Through in Deflation: The Case of Taiwan, International Review of Economics and Finance, 22(1), 101- 111.
    39. Magee S. (1973). pass – through and devalition. Brooking Paper In Economic Activity, vol. 12, 303- 323.
    40. Menon, J. (1994). The theory of exchange rates and traded good prices in the short-run, Economical International, 47, 55– 68.
    41. Olive, M. (2004). Pricing behaviour in Japanese manufacturing: a comparative Study, Japan and the World Economy, 16, 417-429.
    42. Parker, M., Wong, B. (2014). Exchange rate and commodity price pass-through in New Zealand.Reserve Bank of New Zealand Analytical Note, 1-18.
    43. Taylor, J. B. (2000). Low inflation, pass-through, and the pricing power of firms, European Economic Review, 44, 95–104.
    44. amar.Sci.org ir
    45. www.bls.gov
    46. www.cbi.ir
    47. www.hajarian.com
    48. www.irica.gov.ir