تأثیر جنسیت، سهمیه تحصیلی و محل زندگی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان: مطالعه موردی دانشجویان اقتصاد، دانشگاه تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

این مقاله به بررسی تأثیر سه عامل جنسیت، سهمیه و وضعیت محل زندگی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان اقتصاد دانشگاه تهران می‌پردازد. این تحقیق شامل 220 نفر از دانشجویان کارشناسی و 194 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه تهران می‌باشد. دانشجویان بین سالهای 1394 تا 1398 در دانشکده‌ی اقتصاد دانشگاه تهران ثبت نام کرده‌اند. عملکرد دانشجویان با معیار نمرات، معدل و نسبت درصد واحدهای مردودی به اخذ شده و با استفاده از مدل حداقل مربعات تجمیعی، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. نتایج در مقطع کارشناسی، معیار نمرات، معدل و نیز نسبت درصد واحدهای مردودی به اخذ شده عملکرد تحصیلی بهتر دانشجویان زن نسبت به مرد را نشان می‌دهد. دانشجویان بومی نسبت به غیربومی‌ها عملکرد تحصیلی بهتری را داشته‌اند. دانشجویان سهمیه منطقه 2 از دانشجویان سهمیه منطقه 1، 3 و نیز ایثارگران به‌صورت معنی‌داری بهتر عمل می‌کنند. در مقطع کارشناسی‌ارشد که دو معیار نمره و معدل مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، تفاوت معنی‌داری از نظر جنسیت در هیچ یک از دو معیار دیده نمی‌شود. دانشجویان بومی در معیار نمرات به‌صورت معنی‌داری از غیر بومی‌ها بهتر عمل می‌کنند، اما در معیار معدل تفاوت معنی‌داری یافت نمی‌شود. همچنین در هر دو معیار، دانشجویان سهمیه‌‌ی ایثارگران عملکرد ضعیف‌تری از دانشجویان سهمیه آزاد نشان می‌دهند. دانشجویان سهمیه‌ی استعداد درخشان نیز در هیچ یک از دو معیار تفاوت معنی‌داری با دانشجویان سهمیه آزاد ندارند.
 طبقهبندی JEL :
I21؛ I23؛ I24
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Academic Performance of Students by Gender, Educational Credit and Residency: Evidence from Economics Students at a Public University in Ira

نویسندگان [English]

  • Sajedeh Pourtaghi Rastgoo Moghadam 1
  • Ali Jadidzadeh 2
1 Department of Economics, Faculty of Economics, University of Tehran
2 Department of Economics, Faculty of Economics, University of Tehran, Tehran
چکیده [English]

This article examines the influence of three demographic factors, namely gender, educational credit, and residency status, on the academic achievement of economics students at the Department of Economics, University of Tehran, Iran. The data analyzed comprise academic performance and demographic information of 220 undergraduate students and 194 graduate students from the 2015 and 2019. We employ pooled ordinary least square estimation to investigate students' performance using three outcome measures, including course grades, semester GPAs, and the ratio of failed to passed units per semester. The results indicate that female undergraduate students outperform their male counterparts in all three outcome measures. Moreover, undergraduate students who reside with their parents in Tehran perform better than those living in dormitories. Concerning educational credit, students in ‘region two’ demonstrate significantly better performance than students in ‘regions one and three’ and ‘Isargaran’. In the master's program, we observe no significant difference between male and female students in terms of grades and GPAs. Furthermore, graduate students who live with their parents have higher GPAs than those living in dormitories, although there is no significant difference in grades. Additionally, Isargaran Credit students perform more poorly than Free Credit students, whereas Talented Credit students exhibit no significant difference from Free Credit students in either of the two measures.
.JEL Classification: I21, I23, I24

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic Performance
  • Educational Credit
  • Gender
  • Residence Status
  1. بختیارپور، سعید (1388). پیش‌بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه‌های اهواز براساس بهره هوشی، سوابق تحصیلی و متغیرهای جمعیت شناختی. یافته‌های نو در روانشناسی، 94-82.
  2. تقریبی، زهرا، فخاریان، اسماعیل، میرحسینی، فخرالسادات، رسولی‌نژاد، سید اصغر، اکبری، حسین و عاملی، حسین (1389). بررسی برخی عوامل همراه در عملکرد تحصیلی دانش‌آموختگان رشته مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 3(1)،40-34.
  3. حجازی، یوسف، ایروانی، هوشنگ و منصورفر، کریم (1382). بررسی وضعیت تحصیلی دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران و نقش ضوابط گزینش در موفقیت آن‌ها. علوم کشاورزی ایران، 34(3)، 569-559.
  4. حضرتی، اکرم (1389). بررسی انگیزه پیشرفت دانشجویان بومی و غیربومی دانشگاه سهند. اولین همایش کشوری دانشجویی عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه سهند، تبریز.
  5. درتاج، فریبرز و موسی‌پور، نعمت‌الله (1384). ارزشیابی عملکرد تحصیلی دانشجویان سهمیه‌ای آزاد رشته علوم انسانی (مطالعه موردی: پنج دانشگاه دولتی ایران). پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 37 و 38، 105-80.
  6. لواسانی، مسعود غلامعلی و درانی، کمال (1383). رابطه ویژگی‌های فردی و خانوادگی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران. روانشناسی و علوم تربیتی، 34(2)،21-1.
  7. فلاح‌زاده، محمد حسین و رضایی، ریتا (1384). بررسی همبستگی برخی از فاکتور‌های پیش‌دانشگاهی با عملکرد تحصیلی و موفقیت دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 22(4)،210-205.
  8. مظاهری، محمد علی، سادات، منصور و حیدری، محمد (1389). بررسی رفتارهای ارتباطی - نظارتی والدین دانشجویان بومی و غیربومی و تأثیر آن بر وضعیت تحصیلی- اجتماعی آن‌ها. روانشناسی، 55(3)، 245-226.
  9. مصوبه 213 جلسه مورخ 11-02-1369 شورای عالی انقلاب فرهنگی- تصویب کلیات طرح پیشنهادی سازمان سنجش آموزش کشور در مورد گزینش بومی
  10. آیین نامه اجرایی ماده (70) قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران (1400)
  11. Anderietti, V. (2014). Does Lecture Attendance Affect Academic performance? Panel Data Evidence for Introductory Macroeconomics. International Review of Economics education, 15, 1-6.
  12. Anderietti, V., & Velasco, C. (2015). Lecture Attendance, Study Time, and Academic Performance: A Panel Data Study. Journal of Economic Education, 46 (3), 59-239.
  13. Bakhtiar Pour, S. (1388) prediction of Students’ Performance based on IQ, Educational Records and Demographic Variables. New discoveries in Psycology (Social Psycology),7(2), 82-94. (in Persian).
  14. Borg, M.O.M., & Stranahan, H. (2002). The Effect of Gender and Race on Student Performance in Principles of Economics: The Importance of Personality Type. Applied Economics, 34 (5), 589–98.
  15. Demirkan, H., & Demirbaş, O. (2010). The Effect of Learning Style and Gender on Academic Performance of Interior Architecture Students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2 (2), 1390-1394.
  16. Dortaj, F., Mousa Pour, N. (1384). Evaluation of the Academic Performance of Credit and not-Credit Students in Humanities Field (Evidence from 5 public University in Iran). Journal of research and planning in higher education, 37,78, 80-105. (in Persian).
  17. Esmaeilpour-Bandboni, M., Naderi Shad, Sh., Kobrai, F., & Gholami-Chaboki, B. (2017). Students’ Viewpoints about Academic Failure and Some Related Factors in Guilan University of Medical Sciences. Research in Medical Education, 9(3), 72–65.
  18. Executive Regulations of Article (70) of the Comprehensive Law on Serving Veterans (1400). (in Persian).
  19. Falah Zadeh, M., & Rezaei, R. (1384). Investigating the correlation between some pre-University Factor, educational performance and success in medical students of Shiraz University. Journal of Social and human sciences of University of Shiraz, 22(4), 205-210. (in Persian).
  20. Feingold, A., & Mazzella, R. (1998). Gender Differences in Body Image Are Increasing. Psychological Science, 9(3), 190–95.
  21. Hanushek, E.A. (2020). Education Production Functions. The Economics of Education: A Comprehensive Overview, 161–70.
  22. Hejazi, Y., Iravani, H., & Mansoorfar, K. (2003). An Evaluation of the Study Status of University of Tehran’s Agricultural Students along with an Assessment of the Role of Admission Requirements on Their Overall Curricular Success. Journal of agricultural Science, 34(3), 559-569. (in Persian).
  23. Hountras, , & Brendt, R. (1970). Relation of Student Residence to Academic Performance in College. Journal of Educational Research, 63 (8), 351–54.
  24. Ivo, A., & Rowaan, W. (2014). First-Year Study Success in Economics and Econometrics: The Role of Gender, Motivation, and Math Skills. Journal of Economic Education, 45 (1), 25–35.
  25. Johnson, M., n.d, D., & Taengnoia, S. (2015). Review of Social Economy A Meta-Analysis of the Gender Gap in Performance in Collegiate Economics Courses, Review of Social Economy, 72(4), 436-459.
  26. Kocak, O., Goksu, I., & Goktas, Y. (2021). The Factors Affecting Academic Achievement: A Systematic Review of Meta Analyses. International Online Journal of Education and Teaching (IOJET), 8 (1), 454–84.
  27. Lian, A. (1389). Investigating Native and non-native Students’ Progress motivation. The first national-student conference of Social Media effects on Health. (in Persian).
  28. Mazaheri, M., Sadat, M., & Heidari, M. (1389). Effects of the Parents’ Relational and Supervision Behavior of Native and Non-Native University Students on their Educational Achievement and Social Adjustment. Journal of Psycology, 55(3), 226-245. (in Persian).
  29. Mazaheri, M., Sadat, M., & Heidari, M. (1389). Effects of the Parents’ Relational and Supervision Behavior of Native and Non-Native University Students on their Educational Achievement and Social Adjustment. Journal of Psycology, 55(3), 226-245. (in Persian).
  30. Mohammadi, M., M.Schwitzer, A., & Nunnery, J. (2010). Examining the Effects of Residence and Gender on College Student Adjustment in Iran: Implications for Psychotherapists. Journal of College Student Psychotherapy, 24 (1), 59–72.
  31. Noble, L.C & Welki, A. )2013(. Factors That Influence Choice of Major: Why Some Students Never Consider Economics. International Journal of Social Economics, 33(8), 547-564.
  32. Norhidayah, A., Jusoff, K., Syukriah, A., Najah, M, & Syafena Andin Salamat, A. (2009). The Factors Influencing Students Performance at Universiti Teknologi MARA Kedah, Malaysia. Management Science and Engineering, 3 (4), 81–90.
  33. Oztunc, H., Chi Oo, Z., & Vildan-Serin, Z. (2015). Effects of Female Education on Economic Growth: A Cross Country Empirical Study. Journal of Educational Sciences: Theory & Practice, 15(2), 349-357.
  34. Resolution 213 of the meeting dated 02-11-1369 of the Supreme Council of the Cultural Revolution - approval of the general plan proposed by the Country's Education Assessment Organization Regarding the selection of Natives. (in Persian).
  35. Singh, P.S.P., Malik, S., & Singh, P. (2016). Factors Affecting Academic Performance of Students. IndianJournal of Research, 5 (4), 176–78.
  36. Tagharrobi, Z., Fakhrian, E., Mirhoseini, F., Rasoulinejad, SA., Akbari & Ameli, H. (2011). Role of Influencing Factors on Academic Performance of Midwifery Alumni at Kashan University of Medical Sciences (Kaums). Researches in Medical Education, 3(1), 34-40. (in Persian).
  37. Williams, ML., Waldauer, Ch., & G. Duggal, V. (1992). Gender Differences in Economic Knowledge: An Extension of the Analysis. Journal of Economic Education, 23(3), 219–31.
  38. World Economic Forum (2021). The Global Gender Gap Report of 2021:1–405.