مکانیک مطلوبیت و نفع شخصی نگرشی دوباره به دکترین فایده گری جیونز

نویسنده

چکیده

هدف این مقاله، باز شناخت برخی زوایای مهم افکار جیونز ازبنیانگذاران اصلی مکتب مطلوبیت گرایی و نهایی گری اقتصادی می باشد. این امر می تواند، نقش ویژه ای در درک ما از نقاط قوت و ضعف نظریه ها و الگوهای جدید اقتصادی داشته و گامی در جهت تعمیق دانش ما از چگونگی تکوین مکتب نئوکلاسیکی محسوب شود. در این راستا، تحقیق حاضر به تعیین "مکانیک مطلوبیت و نفع شخصی" در دکترین جیونز اختصاص دارد. به طور خاص این مقاله، هدف اصلی خود را بازشناخت زیربنایِ انسان شناسانه و روش شناسی دیدگاه فایده گری جیونز قرارداده است. درهمین چهارچوب، رابطه میان علم اقتصاد و ریاضیات در دکترین جیونز متبلور شده، در واقع تلفیقی است از انسان شناسی اسمیت و بنتهام. به عبارت روشن تر، جیونز حداقل دو کار مهم برای مکتب اقتصادی نئوکلاسیکی انجام داد. وی ابتدا مفهوم عام مطلوبیت را که قبل از وی توسط بنتهام مطرح شده بود، برای اقتصاددانان عملیاتی نمود و سپس با تلفیق آن با دیدگاه فرد گرایی خاص آدام اسمیت که بر مبنای نفع شخصی شکل گرفته بود، از کنار مشکل ناشی از تزاحم میان منافع فرد وجامعه که در نظریه فایده گری بنتهام وجود داشت گذشت. بنابراین، جیونز دکترین خود را "مکانیک مطلوبیت و نفع شخصی" نامید. به علاوه این مقاله، روش استنباط در دکترین جیونز را که در اقتصاد مرسوم نیز کاربرد فراوان دارد، مورد مداقه قرار داده و چگونگی استخراج قوانین کلی را با استفاده از ارتباط رفتار فرد و جامعه توضیح می دهد. مقاله نتیجه می گیرد که دکترین جیونز بر اساس مبانی خاص انسان شناسانه خود از روش قیاسی- استقرایی و ابزار ریاضی استفاده می نماید. در مقاله ملاحظه می شود که نوع نظریه پردازی جیونز و توجه وی به اندازه گیری خواست انسان و محاسبه لذت و رنج به طور طبیعی، او را به سمت استفاده از ریاضیات در اقتصاد پیش برد و باعث گردید که علم اقتصاد را علمی با ماهیت ریاضی بداند. مقاله، ما را به این نکته نیز توجه می دهد که بر خلاف تصور بسیاری، جیونز معتقد بود که احساسات و وظایف انسانی دارای مراتب مختلف است، اما به خاطر محدودیتهای ناشی از اندازه گیری بسیاری از این مراتب، وی ناچار می شود که در مقام نظریه فایده گری بنتهام استفاده حداقلی نموده است. بنابراین، قبل از به کارگیری دکترین جیونز بایستی به لوازم خاص و محدودیتهای آن برای تحلیل اقتصادی توجه نمود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

-

چکیده [English]

In order to extend our understanding of neoclassical school of thought this paper focuses on the utility doctrine of Stanley Jevons. More specifically, in an effort to investigate the underlying axioms of this doctrine, our paper concentrates on ethical, philosophical and methodological aspects of “the mechanics of utility and self-interest”. The paper argues that Jevons combines the “utility” doctrine of Jeremy Bentham with the economic man of Adam Smith to develop his doctrine. This research discusses how Smith’s philosophy of ethics enabled Jevons to solve the inconsistency of the utility theory of Bentham when applied to economics. It is argued that this inconsistency mainly arises from the conflict between private and social interests. In order to bypass the criticism arising from this conflict, Jevons used Smith’s theory to propose that the social benefit can be achieved when a selfish individual peruses his own interest. Moreover, the paper studies the economic method advocated by Jevons and shows how the ratification of this method is the least satisfactory part of his doctrine. The paper concludes that using mathematics, as a major tool in Jevons’s doctrine is a natural byproduct of maximization principle and utilitarian approach. Finally, it suggests that one should take into consideration the limitations of Jevons’s doctrine before using it as an analytical tool in economics.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Bentham
  • Economic law
  • Jevons
  • Mathematics
  • methodology
  • Philosophy of Ethics
  • Self-Interest
  • Smith
  • Utilitarian theory