بررسی ساختار بازارهای اینترنتی با تأکید بر اثرات خارجی شبکه‎ای

نویسندگان

1 دانشیار دانشکدة اقتصاد دانشگاه تهران

2 فوق لیسانس اقتصاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران

چکیده

بازارهای اینترنتی هم‎چون سایر کاربردهای فناوری اطلاعات، موجب کاهش هزینه و افزایش کارایی می‎شوند. فروشندگان با هزینه‎های کم‎تر و سود بیشتر مواجه شده و مصرف‎کنندگان نیز با برخورداری از اطلاعات بیشتر، امکان انتخاب بهتر و خرید ارزان‎تر را تجربه می‏کنند. به این‎ترتیب، به‎نظر می‎رسد که رشد بازارها در اینترنت، شاخصی برای افزایش رقابت باشد. ولی یکسری ویژگی‏های خاصی در اینترنت وجود دارند، که می‎توانند انحصار در بازارهای اینترنتی را سبب شوند. در این مقاله، با استفاده از یک رویکرد تئوریکی وجود انحصار در بازارهای اینترنتی از منظر‎های مختلفی به‎خصوص اثرات خارجی شبکه‎ای مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از بررسی ساختار بازارهای اینترنتی، نشان می‎دهد که وجود اثرات خارجی شبکه‎ای سبب ایجاد انحصارات در این بازارها می‎شود. هم‎چنین بررسی‎ها نشان می‎دهند که رقابت در بازار‎های اینترنتی شامل رقابت‎های تحقیق و توسعه‎ای(R&D) است که هدفش به‎دست آوردن سهم بازاری از طریق نواوری و یا حفظ رهبر بودن در بازار با عرضة نواوری‎های جدید است. نتیجه‎ای که از این تحقیق به‎دست آمده، طرح این نظریه است که انحصارات ایجاد شده در بازارهای اینترنتی (بر خلاف بازارهای سنتی انحصاری)، سبب کاهش اضافه رفاه مصرف‎کنندگان نمی‎شود، بلکه به‎واسطه نواوری‎های ایجاد شده در این بازارها، اضافه رفاه مصرف‎کنندگان افزایش می‏یابد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

-

چکیده [English]

Internet markets like the application of the other Information Technologies result in decreasing cost and increasing efficiency. Sellers have lower costs and higher profits and also consumers with more information can experience better choices and cheaper shopping. Therefore, it seems that the growth of markets on the internet is as an indicator of improved competition. Nevertheless there are specific characteristics of the internet that could increase monopoly in internet markets. In this paper the presence of monopoly in internet markets is studied from different aspects with emphasis on network externalities. The results show that the presence of network externalities produces monopolies in internet markets. Also competition in internet markets involves R&D-races aimed at capturing market share through innovation or retaining market leadership by creating new innovations. It could be concluded that monopolistic market structure in internet market (in contrast to traditional monopoly markets) does not decrease consumer surplus, rather consumer surplus will increase through creation of innovations

کلیدواژه‌ها [English]

  • Commerce
  • Electronic
  • Internet markets
  • Market Structure – Monopoly
  • Network Externalities