عدم تطبیق آموزش و طول مدت بیکاری دارندگان مدارک دانشگاهی در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه اقتصاد، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر طول مدت بیکاری دارندگان مدارک دانشگاهی در ایران است.
برای این منظور از اطلاعات موجود در طرح آمارگیری نیروی کار در سال 1399 و رویکرد ریسک رقابتی که در آن خروج از وضعیت بیکاری معادل با حالت‌های تطبیق مناسب یا تطبیق نامناسب در نظر گرفته می‌شود، استفاده شده است. نتایج نشان‌دهنده این واقعیت است که احتمال رسیدن به یک شغل با وضعیت تطبیق مناسب برای دارندگان مدارک فوق دیپلم، کمتر از سایرین بوده است. دارندگان مدارک فوق دیپلم به احتمال بیشتری به یک شغل با وضعیت تطبیق نامناسب دست می‌یابند. در بین گروه‌های عمده تحصیلی، گروه هنر و علوم انسانی؛ همچنین بهداشت احتمال رسیدن افراد به یک شغل با وضعیت تطبیق مناسب بیشتر و احتمال رسیدن به یک شغل با وضعیت تطبیق نامناسب کمتر بوده است. احتمال رسیدن به یک شغل با وضعیت تطبیق مناسب برای زنان بیشتر از مردان بوده است. دارندگان مدارک دانشگاهی ساکن در مناطق روستایی به احتمال بیشتری (کمتری) به یک شغل با وضعیت تطبیق نامناسب (مناسب) می‌رسند. با افزایش سن، احتمال رسیدن به یک شغل با وضعیت تطبیق مناسب و نامناسب کاهش می‌یابد. افراد بدون همسر نسبت به افراد دارای همسر و افراد فاقد تجربه شغل قبلی نسبت به افراد دارای تجربه شغل قبلی، شانس کمتری برای رسیدن به یک شغل با وضعیت تطبیق مناسب و نامناسب را داشته‌اند. در نهایت با افزایش نرخ بیکاری، خطر رسیدن به یک شغل با وضعیت تطبیق مناسب (نامناسب) کاهش (افزایش) می‌یابد.
طبقهبندی JEL:
J64، J24، C41

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Educational Mismatch and Unemployment Duration of High Level Educated Individuals in Iran

نویسندگان [English]

  • Davood Jafari Seresht
  • Hadi Naeini
Department of Economics, Faculty of Economics and Social Sciences, University of Bu-Ali Sina, Hamedan, Iran
چکیده [English]

This study aims at investigating the determinants on unemployment duration of high level educated individuals in Iran. To achieve this purpose, the information of Labor Force Survey in 2020 and Competing Risk Model approach with transitions out of unemployment by exiting toward well matched or wrong matched position, have been used.
The results show that individuals with short-cycle tertiary education are less likely to get a well matched position while Individuals with short-cycle tertiary education are more likely to get a wrong matched position. Among the major educational groups, the Humanities and Arts as well as Health were more likely to achieve a well matched position and less likely to achieve a wrong matched position. Females are more likely to achieve a well matched position than males. High level educated individuals in rural areas are more (less) likely to achieve a wrong matched (well matched) position. With increasing age, the possibility of getting a well matched and wrong matched position will decrease. The single compared to married individuals and those with no experiences compared to experienced individuals, were less likely to get a well matched and wrong matched position. Finally, when the unemployment rate increases, the risk of getting a well matched (wrong matched) position is reduced (increased).
JEL Classification: J64, J24, C41

کلیدواژه‌ها [English]

  • Competing Risk Model
  • Educational mismatch
  • Unemployment duration
  1. ابراهیمی، محسن؛ قلی‌زاده، علی اکبر و علی‌پور، امیر حسین (1392). مؤلفه‌‌های مؤثر در تحصیلات بیش از اندازه و بازده آن در ایران. مجله تحقیقات اقتصادی، 48 (4)، 23-43.
  2. عیسی‌زاده، سعید؛ نائینی، هادی و قلی‌پور، اعظم (1400). بررسی عوامل مؤثر بر طول مدت بیکاری کارجویان در ایران. فصلنامه پژوهش‌ها و سیاست‌های اقتصادی، 29 (97)، 7-28.
  3. عیسی‌زاده، سعید؛ نظیری، محمد کاظم و نائینی، هادی (1395). اندازه‌گیری شاخص‌های نوع اول و دوم عدم تطبیق مهارت در ایران. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 22 (4)، 132-113.
  4. عیسی‌زاده، سعید؛ نظیری، محمد کاظم و نائینی، هادی (1396). بررسی تأثیر عدم تطبیق مهارت بر نرخ بیکاری در ایران. فصلنامه تحقیقات مدل‌سازی اقتصادی، 7 (30)، 79-107.
  5. فیض‌پور، محمد علی (1389). دوره بیکاری و عوامل مؤثر بر آن شواهدی از بیکاران جویای کار استان یزد طی برنامه سوم توسعه. فصلنامه رفاه اجتماعی، 10 (39)، 327-356.
  6. هادیان، ابراهیم (1384). بررسی تأثیر آموزش افراد جویای کار بر طول دوره بیکاری آنها (مورد مطالعه شهرستان شیراز). مجله تحقیقات اقتصادی، 40 (2)، 238-217.
  7. Altindag, D. T., Dursun, B., & Filiz, E. S. (2022). The effect of education on unemployment duration. Economic Inquiry60(1), 21-42.
  8. Atanasovska, V., Angjelkovska, T., & Davalos, J. (2016). Unemployment spell and vertical skills mismatches: The case of Macedonia's youth. PEP working paper serie 2016-18.
  9. Cameron, A. C., & Trivedi, P. K. (2005). Microeconometrics methods and applications. Cambridge University Press.
  10. Collier, W. (2003). Unemployment duration and individual heterogeneity: A regional study. Department of Economics, Keynes College, University of Kent at Canterbury, Canterbury, UK.
  11. Danacica, D. E., & Doru, C. (2014). Unemployment duration in rural Romania. Procedia Economics and Finance 15 (2014), 1173 – 1184.
  12. Eguia, B., Rodriguez Gonzalez, C., & Serrano, F. (2023). Overeducation and scarring effects on the wages of young graduates. International Journal of Manpower.
  13. Ehrenberg, R. G., & Oaxaca, R. L. (1976). Unemployment insurance, duration of unemployment, and subsequent wage gain. American Economic Review, 66 (5), 754-766.
  14. Foley, M. C. (1997). Determinants of unemployment duration in RussiaCenter Discussion Papers787, Yale University, Economic Growth Center.
  15. Himali, L. P., & Xia, Z. (2022). Performance of the Survival models in Socioeconomic Phenomena. Vavuniya Journal of Science, 1(2), 9-19.
  16. Key Indicators of the Labour Market 15(KILM 15). Skills mismatch.
  17. (2014). Skills mismatch in Europe: Statistics brief. Geneva: ILO,1-30.
  18. Lin, Y. L., & Hus, C. J. (2013). The effects of over-education on unemployment duration: Evidence from Taiwan. Journal of Emerging Issues in Economics, Finance and Banking, 1 (5), 430- 443.
  19. Malk, L. (2014). Determinants of reservation wages: empirical evidence for Estonia. https://www.eestipank.ee/en/publication/working-papers
  20. Mandrone, E., Pastore, F., Quintano, C., Radicchia, D., & Rocca, A. (2022). Determinants and wage effects of overeducation in Italy. A comparison of five indicators of educational mismatch, Sinappsi, XII, (3), 130-155.
  21. Novella, M. L., & Duvivier, M. (2015). The relationship between unemployment duration and education: The case of school leavers in Belgium. Federal Planning Bureau, Working Paper 10-15.
  22. Ordine, P., & Rose, G. (2011). Educational mismatch and wait unemployment. AlmaLaurea Working Papers.

http://www.almalaurea.it/universita/pubblicazioni/wp

  1. Pastore, F., Quintano, C., & Rocca, A. (2022). The duration of the school-to-work transition in Italy and in other European countries: a flexible baseline hazard interpretation. International Journal of Manpower43(7), 1579-1600.
  2. Rogerson, R., Shimer, R., & Wright, R. (2005). Search-theoretic models of the labor market: A survey. Journal of Economic Literature, 43 (4), 959-988.
  3. Van Loo, J., De Grip, A., & De Steur, M. (2001). Skills obsolescence: causes and cures. International Journal of Manpower22(1/2), 121-138.
  4. Vichet, S. (2017). Unemployment duration and educational mismatch: An empirical investigation among graduates in Cambodia.

https://mpra.ub.uni-muenchen.de/87673/