نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستان
2 دکتری اقتصاد مالی دانشگاه سیستان و بلوچستان
3 استادیار دانشگاه خلیج فارس بوشهر
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
One of the most important issues in financial economics is attention to risk and its relation to returns. One way to examine the relationship between risk and return is using the capital asset pricing model. In this regard this article examines this issue and with the adjustments in consumption-based Asset pricing models (CCAPM), has examined the relationship between return and risk in the Tehran Stock Exchange. These adjustments include changes in the classic utility function. By introducing new variables to utility function and following process optimization for consumer behavior and derivation the corresponding Euler equation, these models are estimate using Generalized Method of Moments (GMM). In this regard, four models were evaluated and compared. The four models include basic CCAPM model, SCAPM, HCCAPM and pricing based on habit formation. The taste for saving parameter in the model SCCAPM means that it can be concluded preferences for savings is significant. The results indicate that consumer spending and its components have been successful in explaining stock returns in the period1367 to 1391. After estimation of the model parameters, using standard Hansen- Jonathan (HJ) compare the performance of the models. The comparison of models suggests that the most efficient model is SCCAPM model in explaining stock returns.
JEL Classification: G11، G12، G1
کلیدواژهها [English]
رستمیان، فروغ، و جوانبخت، شاهین (1390). مقایسهی کارایی مدل قیمتگذاری داراییهای سرمایهای (CAPM) با مدل قیمتگذاری داراییهای سرمایهای مبتنی بر مصرف (CCAPM) در بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامهی مطالعاتتجربیحسابداریمالی، سال 9، شمارهی 31، 157-143
محمدزاده، اعظم، شهیکی تاش، محمدنبی و روشن، رضا (1394). مقایسهی مدلهای قیمتگذاری داراییهای سرمایهای مبتنی بر مصرف (CCAPM) و مبتنی بر مخارج مصرفی بخش مسکن (HCCAPM). در توضیح بازدهی سهام در ایران. فصلنامهی نظریههای کاربردی اقتصاد، سال2، شمارهی 3، 72-49