بسط مدل اطلاعات‌محور مبتنی بر اطلاعات نهانی درون و برون‌شرکتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری دانشکدۀ اقتصاد دانشگاه تهران

2 دانشیار دانشکده اقتصاد، دانشگاه تهران

3 دانشیار دانشکده مدیرت دانشگاه تهران

چکیده

مقالۀ حاضر به بسط یک مدل اطلاعات‌محور در بازار سفارش‌محور با وجود نامتقارن‌بودن اطلاعات می‌پردازد. فرض جدید در مدل بسط داده‌شده، مبتنی بر آن است که اطلاعات درون و برون‌شرکتی به‌طور متفاوتی بر ارزش یک سهم براساس فاکتورهای ساختاری شرکت مربوطه (امکان عدم تقارن اثرگذاری تغییرات درون و برون‌شرکتی را بر ارزش سهم لحاظ می‌کند؛ درحالی‌که سایر مدل­های اطلاعات‌محور، ارزش برابری را برای تغییرات این دو نوع اطلاعات، مفروض دانسته‌اند یا فقط بر اثر تغییرات اطلاعات درون‌شرکتی متمرکز شده­اند.‌
به‌این‌ترتیب در مدل بسط‌داده‌شده، معامله‌گران غیرمطلع در مقابل معامله‌گران مطلع درونی و برونی قرار می‌گیرند. در تعادل مدل جدید، درصورتی‌که اثرگذاری اطلاعات برون‌شرکتی برای یک سهم، بزرگ‌تر از اطلاعات درون‌شرکتی باشد، معامله‌گران غیرمطلع مظنۀ خرید پایین‌تر و مظنۀ فروش بالاتری را نسبت به حالت برابری تأثیرات این دو نوع اطلاعات اتخاذ می‌کند و در شرایط عکس، آن‌ها مظنۀ خرید بالاتر و مظنۀ فروش پایین‌تری را در سفارش محدود انتخاب خواهند کرد.
طبقه‏بندی JEL: D82، G10، G14.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Expanding an Information-Based Model Based on Inside and Outside Private Information

نویسندگان [English]

  • Mahdieh Akbari Roshan 1
  • Jafar Ebadi 2
  • shapor Mohamadi 3
1 PhD Student, Faculty of Economics, University of Tehran
2 Associate Professor, Faculty of Economics, University of Tehran
3 Associate Professor, Faculty of Management, University of Tehran
چکیده [English]

This paper extends an information-based model for an order market with asymmetric information. The new assumption in this expanded model is that possibility of asymmetric influence of changes in inside and outside information. However, other models generally assume that changes in these two types of information have the same value, or focus only on changes in internal information.
Therefore, in the new extended model, uninformed traders face informed internal and external traders. In the new equilibrium, when the effect of external information is larger than that of internal information for the stock, in the optimal case uninformed traders choose a lower bid price and a higher ask price as the equality effect of these two types of information, and in the opposite case they choose a higher bid price and a lower ask price.
JEL Classification: G14, D82
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Market Microstructure
  • Uninformed Trader
  • Private Information
  1. جنیدی، لعیا و نوروزی، محمد (1988)، شناخت ماهیت اطلاعات نهانی در بورس اوراق بهادار. فصلنامۀ حقوق، مجلۀ دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، 39، 129-147.
  2. دهخدا، علی‌اکبر (1338)، لغتنامۀ دهخدا. چاپ اول. انتشارات دانشگاه تهران.
  3. Akerlof George, A. (1970). The Market for Lemons: Quality Uncertainty and The Market Mechanism. Quarterly Journal of Economics, 84(3), 488-500.
  4. Amihud, Y., & Mendelson, H. (1980): Dealership Market: Market Making with Inventory. Journal of Financial Economics, 8, 31-53.
  5. Amihud, Y., & Mendelson, H. (1986): Asset Pricing and the Bid-Ask Spread. Journal of Financial Economics, 17, 223-249.
  6. Asmar, M., & Ahmad, Z. (2011). Market Microstructure: The Components of Black-Box. International Journal of Economics and Finance, 3(1), 12-37.
  7. Bradford, C., & Erik, R. S. (1992). The Reaction of Investor and stock Prices to Insider Trading. The Journal of Finance, 3, 1031-1059.
  8. Brown, L.D., Call, A. C., Clement, M.B., Sharp, N.Y. (2015). Inside the “Black Box” of Sell-Side Financial Analysts. Journal of Accounting Research, 53(1), 1-47.
  9. Copeland, T., & Galai, D. (1983). Information effects on the bid-ask Spread. Journal of Finance, 38, 57-69
  10. Edmans, A., Ayaraman, S., & Schneemeier, J. (2017), The Source of Information in Prices and Investment- Price Sensitivity. Journal of Financial Economics, 126, 74-96.
  11. Estrada, J. (1995). Insider Trading Regulation, Securities Markets, and Welfare under Risk Aversion. The Quarterly Review of Economics and Finance, 35(4), 421-449
  12. Foucault, T. (1999). Order Flow Composition and Trading Costs in a Dynamic Limit Order Market. Journal of Financial Markets, 99-134.
  13. Garman, M. (1976). Market Microstructure. Journal of Financial Economics, 3, 257-275. 2.
  14. Glosten, L. (1994). Is the Electronic Open Limit Order Book Inevitable. Journal of Finance, 49, 1127-1161.
  15. Glosten, L., & Milgrom, P. (1985). Bid, Ask, and Transaction Prices in a Specialist Market with Heterogeneously Informed Traders. Journal of Financial Economics, 21, 123–144.
  16. Handa, P., Schwartz, R., & Tiwari, A. (2003). Quote Setting and Price Formation in an Order Driven Market. Journal of Financial Markets, 6, 461-489.
  17. Harris, L., & Hasbrouck, J. (1996). Market Vs. Limit orders: The SuperDot Evidence on Order Submission Strategy. Journal of Financial and Quantitative Analysis, 31(2), 213-231.
  18. Harris, L. (1998). Optimal Dynamic Order Submission Strategies in Some Stylized Trading Problems, Financial Markets, Institutions & Instruments, 7, 1–76.
  19. Ho, T.S.Y., & Stoll, H. (1981). Optimal Dealer Pricing under Transactions and Return Uncertainty. Journal of Financial Economics, 9, 47-73.
  20. Holmstrom, B., & Tirole, J. (1993), Market Liquidity and Performance Monitoring. Journal of Political Economy, 101, 678-709.
  21. Klein, A., Li, T., & Zhang, B. (2020). Seeking out Non-Public Information: Sell-Side Analysts and the Freedom of Information Act. The Accounting Review95(1), 233-257.
  22. Kyle, A. (1985). Continuous Auctions and Insider Trading. Econometrica 53, 1315–1335.
  23. Leland, H. E. (1992). Insider Trading: Should It Be Prohibited. Journal of Finance, 4, 859-887.
  24. Long, J.B., Shleifer, A., Summers, L. H., & Waldmann, R. J. (1990), Noise Trader Risk in Financial Markets. The Journal of Political Economy, 98(4), 703-738.
  25. Maciejewski, A. C. (2019). Medical Records and Privacy Rights: The Unintended Consequences of Aggregated Data in Electronic Health Records.  Colo. L. Rev.90, 1111.
  26. Madhavan, A. (2000). Market Structure: A Survey. Journal of Financial Market, 205-258.
  27. O’Hara, M. (1995). Microstructure Theory. Blackwell Publishing.
  28. Quigley, D., & Walther, A. (2017), Inside and Outside Information. Working Paper, University of Oxford.
  29. Roll, R. (1984). A Simple Implicit Measure of the Effective Bid-Ask Spread in an Efficient Market. The Journal of Finance, 39(4), 1127-1139.
  30. Spulber, D. F. (1996). Market Microstructure and Intermediation. The Journal of Economic Perspectives, 10(3), 135-152.
  31. Zuo, L. (2016). The Informational Feedback Effect of Stock Prices on Management Forecasts. Journal of Accounting and Economics61(2-3), 391-413.